Zespół Szkolno - Przedszkolny w Sokolnikach
   Główna      Zdalne nauczanie      Klasa 6
 
 
pajacyk  
 
 
JĘZYK  ANGIELSKI - dla uczniów z Bliżyc

W poniedziałek 6 kwietnia odbędzie się sprawdzian wiadomości z rozdziału 5.

Proszę przejrzyjcie kolumnę klasy VI tutaj:

https://pl.padlet.com/martynamatyja/Bookmarks

Zagadnienia na sprawdzian:

słownictwo z ćw. 1 str. 58 i ćw.1 str. 62

Zapisać w zeszycie:

30 marca

Lesson

Topic: He was planting flowers. Historyjka.

Przepisać pod tematem rameczkę check it out ze str. 66 w podręczniku.

Wysłuchać lub przeczytać dialog str. 66 w podręczniku.

Zrobić ćw. 2 str. 66 w podręczniku.

Zrobić ćw. 1 i 2 str. 31 w zeszycie ćwiczeń.

31 marca

Lesson

Topic: The weather and natural disasters. Pogoda i katastrofy naturalne.

Przepisać pod tematem słówka z ćw. 1 str. 68 i przetłumaczyć na język angielski.

Zrobić ćw. 3 str. 31 w zeszycie ćwiczeń.

31 marca

Lesson

Topic: Past Continuous – questions. Czas Pastinuous – pytania.

Zapisać pod tematem:

Pytania w czasie Past Continuous tworzymy przez przestawienie was/were na początek zdania:

Was/were + podmiot + czasownik (z końcówką „ing”) + reszta zdania
np.:
Were + you + watching + TV at 7 pm?
(Czy oglądałeś TV o 19?)

Przepisać pod tematem zielone tabelki ze str. 69 w podręczniku.

Zrobić w zeszycie w miarę możliwości ćw. 1 str. 69 z podręcznika.

Zrobić ćw. 4 str. 31 z zeszytu ćwiczeń.




JĘZYK ANGIELSKI 30.03.2020 – 03.04.2020 SP w Sokolnikach

 

31st March 2020 (31.03.2020)

Topic: Utrwalenie wiadomości z rozdziału 6.

 

Ćwiczenia utrwalające do wykonania:

https://elt.oup.com/student/teamupplus/level3/unit6/?cc=pl&selLanguage=pl

https://elt.oup.com/student/teamupplus/level3/unit5/?cc=pl&selLanguage=pl

https://quizlet.com/pl/489884125/team-up-plus-vi-unit-6-flash-cards/

   

2nd April 2020 (2.04.2020)

            Topic: Culture: Scotland – Kultura: Szkocja.

1.                 Czytamy tekst w ćwiczeniówce na stronie 34 i odpowiadamy na pytania w ćwiczeniu 6 zgodnie z tekstem.

Chętnyh zapraszam na filmiki pokazujący Szkocję: https://www.youtube.com/watch?v=sb6WlQiaJeM  https://www.youtube.com/watch?v=tGF3FyE6cPc

2.                 Robimy zadanie 4  ze strony 31 w ćwiczeniówce – używamy słów w nawiasach, żeby uzupełnić zdania.

 

3rd April 2020 (3.04.2020)

 

Topic: I've written a book- reading.

            Pleased to meet you. Miło mi Cię/Was poznać.

            Problem solved- Problem rozwiązany.

            Pond- staw

            create- tworzyć

            environment – środowisko

            That's very helpful -To jest bardzo pomocne.

1.                 Czytamy dialog w zadaniu 1 na stronie 78 i wybieramy odpowiednią odpowiedź w zadaniu 2- zgodnie z treścią dialogu. Odpowiedzi zapisujemy w zeszycie.

2.                 W zadaniu 4 na stronie 79 odnajdujemy 6 błędów i poprawiamy je ustnie zgodnie z treścią dialogu z zadania 1.

 

W razie pytań bardzo proszę o kontakt – justyna.dysy@gmail.com lub przez grupę.



Technika – 1.04.2020 r. SP Sokolniki

Temat: Palmy wielkanocne.

Wykonaj palmę wielkanocną.

Zdjęcie wyślij na meesngera.


Technika – 2.04.2020 r. Szkoła Bliżyce

Temat: Palmy wielkanocne.

Wykonaj palmę wielkanocną.

Zdjęcie wyślij na mojego Messengera lub maila aneta.frej@onet.pl

Proszę uczyć się wiadomości na kartę rowerową, znaków drogowych i manewrów na drodze. Jeżeli masz zaliczoną kartę rowerową nie trzeba się uczyć.


Biologia 31.03

Temat: Przegląd i znaczenie gadów.

Biologia 7.04

Temat: Powtórzenie wiadomości z działu -Kręgowce zmiennocieplne.



Język angielski Szkoła Bliżyce

Poniedziałek 6 kwiecień

Lesson 6th April

Topic: Unit 5 test. Sprawdzian wiadomości z rozdziału 5.

Wtorek 7 kwiecień

Lesson 7th April

Topic: Czas Past Continuous. Raportowanie wydarzeń.

Zrobić do zeszytu ćw. 1 str. 70 z podręcznika.

Zrobić ćw. 1 i 2 str. 72 z zeszytu ćwiczeń i przesłać mi zdjęcia tych ćwiczeń (tylko z zeszytu ćwiczeń).

Wtorek 7 kwiecień

Lesson 7th April

Topic: Czas Past continuous and past simple.

1. Zapoznać się z tabelką str. 71.

Zrobić ćw. 1 str. 71 z podręcznika do zeszytu.

Zrobić ćw. 3, 4 str. 32 z zeszytu ćwiczeń i przesłać mi zdjęcia.




Język angielski 

 7th April 2020 (7.04.2020)

Topic: Opisywanie doświadczeń.

1. ride a horse- jeździć konno

climb a mountain- wspinać się na górę

go to a concert- isc na koncert

write a story- napisać historię

be on TV- być w telewizji

swim in the sea- pływać w morzu

catch a fish- łapać rybę

play in a football match – rozgrywać mecz piłki nożnej

bake a cake – piec ciasto

2. Ćw. 3 na stronie 36 w ćwiczeniówce- znajdujemy 9 wyrazów.

W razie pytań proszę o kontakt – email justyna.dysy@gmail.com lub przez grupę.


Geografia SP Bliżyce
 
Temat: Dziedzictwo przyrodnicze i kulturowe Litwy i Białorusi
 
Środowisko przyrodnicze
Atrakcje turystyczne Litwy i Białorusi


Historia

Temat; Powtórzenie wiadomości  z działu Upadek Rzeczpospolitej.
 
Do powtórzenia proszę obejrzeć   krótkie filmiki. LEKCJA ONLINE  8.50 PIERWSZE GRUPA  1-7,9.15 DRUGA GRUPA 8-13
 
 



Biblioteka

Biblioteka ZSP w Sokolnikach włączając się do pracy zdalnej proponuje:

1. Korzystanie z darmowych i łatwo dostępnych książek, audiobooków , wideo. Zachęcamy uczniów do korzystania z bogatych zasobów opublikowanych w Internecie za pośrednictwem aplikacji. Aplikacja -Wolne Lektury. Jeśli ktoś chciałby sprawdzić, czy czytanie lub słuchanie książek za pomocą smartfonu to coś dla niego, warto polecić aplikacje Wolne Lektury(link is external) i LibriVox(link is external). Pierwsza, choć kojarzona z lekturami szkolnymi, oferuje bardzo dużą kolekcję klasyki literatury w wygodnej formie i audiobooki na stronie WWW. Druga to angielskojęzyczna aplikacja z ogromną i wielojęzyczną (kilka tysięcy książek po angielsku, ok 70 po polsku) kolekcją darmowych audiobooków.


Technika

8.04.2020 r.

Temat: to jest proste! Sekrety elektroniki. (nr.1)

Wykorzystaj różne źródła informacji i napisz krótki referat o nowinkach elektronicznych



Biblioteka

WOLNY DOSTĘP, BIBLIOTEKI CYFROWE

 Wolne Lektury.pl

 Znana i lubiana, całkowicie darmowa biblioteka cyfrowa zawierająca ponad 5500 tytułów, w tym wiele szkolnych lektur. Ebooki są dostępne w wielu formatach. Serwis zawiera także audiobooki. Wszystko dostępne jest za pomocą wygodnej, darmowej aplikacji (smartfony Android i iPhone). Projekt fundacji Nowoczesna formatach, także na czytniki. Projekt realizowany w ramach Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej. Polska.

 Lektury.gov.pl

Serwis zawiera wiele szkolnych lektur wraz z ich wykazem oraz opisami. Książki są dostępne online oraz do pobrania w wielu

ChmuraCzytania.pl

 Chmura Czytania zawiera ciekawe książki polskich i zagranicznych autorów, m.in. Conrada, Kafki czy Czechowa. Nie wymaga logowania.

Masz tę moc - ebook o koronawirusie

Wydawnictwo Olesiejuk wydało świetnego, darmowego ebooka na temat koronawirusa dla młodszych uczniów. Jak wyjaśnić, czym jest wirus, dlaczego ich życie stało się tak dziwne i jak zapobiegać się jego rozprzestrzenianiu? Dostępny jest tutaj. https://www.wydawnictwoolesiejuk.pl/wiadomosci/czytaj/darmowa-ksiazka-elektroniczna-o-koronawirusie-dla-dzieci/?fbclid=IwAR3-tUxYl5pcxXONhb88Kccv320ZiI-neQ8clIuz5Vh42c3W-jNNy_Xme7g

 Polona.pl

Największa w Polsce biblioteka cyfrowa. Zawiera stare książki oraz inne zdigitalizowane zbiory. Większość z nich należy do domeny publicznej, więc są darmowe.

 OFERTY FIRM

Empik Premium bezpłatnie przez 60 dni

 Empik przygotował promocyjny dostęp do bazy 11 tysięcy ebooków i audiobooków dostępnych w ramach aplikacji Empik Go dostępnej na Androida i iPhone’a. Jak skorzystać z promocji?

 1. Na stronie https://www.empik.com/czas-w-domu podaj adres e-mail, na który zostanie przesłany kod.

 2. Otrzymany kod wprowadź na stronie: https://www.empik.com/premium/kupon

 3. Zarejestruj się lub zaloguj (jeżeli masz już tam konto) na empik.com.

 4. Aktywuj usługę Empik Premium.

5. Pobierz aplikację Empik Go na smartfona i zaloguj się.

 Nie jest wymagane podanie danych karty kredytowej i po zakończeniu okresu promocyjnego użytkownik nie zostanie obciążony opłatami.

Publio - darmowe ebooki

Publio to księgarnia internetowa. Oferuje ponad 100 ebooków za darmo. Jednak są to głównie lektury należące do domeny publicznej i poradniki.

Nexto

 Księgarnia Nexto oferuje około 100 darmowych ebooków, z których większość to poradniki, lektury i podręczniki.

 AUDIOBOOKI

 Polska-Poezja.pl

Serwis oferuje klasykę polskiej poezji czytaną przez znanych polskich aktorów. Za darmo, w serwisie YouTube.

Spotify

Spotify to serwis umożliwiający słuchanie nieprzebranej liczby piosenek, audycji, podcastów itp. W wersji płatnej oferuje oczywiście znacznie więcej, jednak także wersja bezpłatna uprawnia do dużego wyboru bajek, legend i opowiadań dla dzieci. Wymaga rejestracji. Aplikacja jest dostępna na urządzeniach mobilnych i komputerach.

 Audio-Bajki.pl

Nagrania bajek dostępne za darmo w serwisie YouTube.

 Bajkowisko.pl

Serwis oferuje wiele nagrań bajek i audiobooków dla dzieci. Na stronie można za darmo przesłuchać 3 bajki, reszta dostępna jest na kanale YouTube.

 Polskie Radio Dzieciom

Zarejestrowane audycje radiowe dla dzieci, zgrupowane w kilku kategoriach: Bajkowy kącik, Opowieści ludów świata, Wieczorne pogaduchy, Słuchowisko, Książki do poduchy. Wszystko bezpłatnie i bez konieczności logowania.


Technika

15.04.2020 r. (środa)

Temat: To jest proste! Sekrety elektroniki. (nr.2)

Kontynuacja tematu – wiadomości z podręcznika


Język angielski

 

16th April 2020 (16.04.2020)

Topic: Present Perfect- grammar.

1.                 Zadanie 1 na stronie 81 w podręczniku – rysujemy tabelkę w zeszycie  i uzupełniamy słowami:

learn, travel, swim, see, meet, do, eat, be, fly na zasadzie podobieństwa. Następnie dodajemy tłumaczenie ( kolejność ja w tabeli) jeździć, latać, być, widzieć, spotkać, robić, jeść, pływać, podróżować, uczyć się.

2.                 Czas Present Perfect tworzymy wstawiając have lub has po osobie i czasownik z końcówką -ed lub w trzeciej formie jeśli jest nieregularny.

np.Ihave watched TV. She has watched TV. (w trzeciej osobie- he, she, it zamiast have wstawiamy has)

Żeby utworzyć przeczenie do have lub has dodajemy not. Czasowik pozostaje w takiej samej formie jak w zdaniu twierdzącym. I haven't watched TV. She hasn't watched TV.

3. Uzupełniamy zdania odpowiednią formą czasownika z tabelki (kolumna- past participle)

Dla chętnych: piosenka – czasowniki nieregularne https://www.youtube.com/watch?v=MA3NFtLc22k oraz ćwiczenia https://agendaweb.org/exercises/verbs/present-perfect

https://agendaweb.org/exercises/verbs/present-perfect-2

 

24.04.2020 odbędzie się sprawdzian z rozdziału 6.

Zagadnienia do sprawdzianu: Słownictwo zad. 1/68, 1, 72; czas Past Continuous str. 69

Ćwiczenia powtórkowe przed sprawdzianem - https://www.pearltrees.com/jdysy/rozdzia-6-s-ownictwo/id30969053#l765

 

17th April 2020 (17.04.2020)

Topic: I haven't visited Rome. Czas Present Perfect- ćwiczenia.

1. Przypominamy jak utworzyć przeczenie w czasie Present Perfect. Żeby utworzyć przeczenie do have lub has dodajemy not. Czasowik pozostaje w takiej samej formie jak w zdaniu twierdzącym. I haven't watched TV. She hasn't watched TV.

2. Ćw. 4 na stronie 81 – zdania twierdzące zmieniamy na zdania przeczące- zamieniamy have na haven't, a has na hasn't. Odpowiedzi zapisujemy w zeszycie.

3.Ćw. 4 na stronie 36 w ćwiczeniówce – wybieramy właściwą odpowiedź.

 

W razie pytań proszę o kontakt przez email justyna.dysy@gmail.com lub grupę.


Język angielski Bliżyce

20.04

Topic: Nature. Świat natury.

 

Proszę pod tematem zapisać i przetłumaczyć następujące słowa:

1. tree, 2. branch, 3. bush, 4. flower, 5. grass, 6. leaves, 7. stem, 8. trunk

 

Proszę zrobić ćw. 1 str. 33 z zeszytu ćwiczen i wysłać zdjęcie.

 

21.04

Topic: Ćwiczenia w czytaniu i słuchaniu ze zrozumieniem.

 

Zapoznaj się ze słowniczkiem „Glossary” na str. 72 w podręczniku.

Przeczytaj tekst z ćw. 2 str. 72 i wypisz z niego nazwy zwierząt oraz roślin (tyle, ile potrafisz).

Zrób ćw. 3 str. 73 – zapisz w zeszycie, czy zdania są prawdziwe, czy fałszywe i wyślij zdjęcie.

 

21.04

Topic: Holidays in Europe.

 

Przeczytaj tekst na str. 74.

Zrób ćw. 1 – wypisz, jakie dyscypliny sportowe można uprawiać w Walii.

 

Przygotuj plakat będący ulotką turystyczną na temat jakiegoś interesującego według ciebie kraju w Europie. Napisz nazwę tego kraju, wypisz jakie formy krajobrazu można tam zobaczyć, jakie ciekawe zajęcia czekają na turystów. Odpowiednio zilustruj i wyślij zdjęcie.

 


Technika Bliżyce

Informacja dla wszystkich uczniów:

Jeżeli ktoś jeszcze nie oddał palmy wielkanocnej, to proszę ją wykonać , zrobić zdjęcie i wysłać na mojego maila, którego podałam lub na Messengera. Palma jest oceniana. Ma to być praca wykonana samodzielnie, nie zakupiona.

Temat: To jest proste! Sekrety elektroniki. (nr.1)

Wykorzystaj różne źródła informacji i napisz krótki referat o nowinkach elektronicznych.


Język angielski

21st April 2020

Topic: Booking an acitivity. Rezerwowanei usług i biletów.

1.                 Przeczytaj i posłuchaj dialogu z zad. 1 ze strony 82 w podręczniku. Wypełnij formularz Oxford Bowling w zeszycie. Wpisz imię, datę i czas, liczbę osób oraz koszt.

2.                 Posłuchaj dialogu jeszcze raz i przeczytaj dialog na głos.

3.                 Zapisz w zeszycie: Have you been here before? Czy byłeś tu wcześniej?;  Yes, I have. Tak byłem.; No, I haven't. Nie, nie byłem.; I'd like to book... Chciałbym zarezerować...

4.                 Korzystając z dialogu z zad. 1/82 w podręczniku uzupełnij ćwiczenie 1 na stronie 37 w ćwiczeniówce.

Przypominam, że 24.04 będzie sprawdzian wiadomości. W razie pytań zapraszam do kontaktu.

 

23rd April 2020

Topic: Have you ...? Pytania w czasie Present Perfect..

1.                 Zapoznaj się z filmem: https://www.pearltrees.com/jdysy/rozdzia-7-czas-present-perfect/id31155155#item300990007 Przypomnij sobie jak tworzymy zdania w czasie Present Perfect.

John has repaired his car.  (Podmiot+ have lub has + czasownik z koncówką -ed jeśli jest regularny lub czasownik w trzeciej formie z tabeli (past participle).

Pytania zadajemy wstwiając HAVE lub HAS na początek zdania. Czasownik pozostaje w takiej samej formie jak w zdaniu twierdzącym i przeczącym.

HAS John REPAIRED his car?  YES, he has. NO, he hasn't.

HAVE you VISITED Spain? YES, I have./ No, I haven't.

2.                 Ułóż wyrazy w zad.1 na stronie 83 w podręczniku w kolejności tak, by powstały pytania. Zdjęcie ćwiczenia prześlij na email- justyna.dysy@gmail.com.

3.                 Uzupełnij ćwiczenie 2 na stronie 37 w ćwiczeniówce. Pytanie zacznij słowem HAVE lub HAS, a następnie użyj słów z nawiasu. Pamiętaj, żeby zmienić czasownik- dodaj końcówkę -ed w przykładzie 2 i 5, zmień na czasownik w trzeciej formie w pozostałych przykładach.

 

 24th April 2020

Topic: Sprawdzian wiadomości.

 

W razie pytań proszę o kontakt przez email justyna.dysy@gmail.com lub grupę.

 


BIOLOGIA

 Wszystkie  potrzebne materiały do lekcji  z biologii udostępniane są na padlet Biologia SP Sokolniki, Bliżyce  https://padlet.com/spbiol1/online 

oraz na google classroom. Na classroom uczniowie z 5,6,7,8 mają swoją klasę z biologii.Tam prowadzę i, sprawdzam i oceniam zadania.

Pytania uczniowie mogą zadawać na grupach na messenger :  biologia Bliżyce, biologia kl.5,biologia kl.6,biologia kl. 7, biologia kl. 8 oraz przez email spbiol@wp.pl                                 

21. 04

Temat:  Sprawdzian wiadomości z działu -Kręgowce zmiennocieplne.

Sprawdzian odbył się na testportal.pl

28.04

Temat: Ptaki - kręgowce zdolne do lotu.

 


  Język angielski

28th  April 2020 (28.04.2020)

Topic: Have you ever swum in the sea? Pytania o doświadczenia.

1.                 Jesli chcemy zadać pytanie Czy kiedykolwiek... - w j.angielskim używamy słowa ever: Have you ever swum in the sea? Czy kiedykolwiek pływałeś w morzu? Ever wstawiamy po Have i osobie, a przed czasownikiem.Zapoznaj się z filmem: https://www.youtube.com/watch?v=4JCxMclimzo

Na pytanie odpowiadamy Yes, I have. No, I haven't. Jeżeli chcemy powiedzieć, że nigdy nie robiliśmy danej rzeczy mówimy I have never swum in the sea.

2.                 Zapisz w zeszycie pytania z ćw. 3 na stronie 83 w podręczniku według wzoru – wstaw Have you ever... na początek pytania. Pamiętaj, żeby zmienić czasownik z nawiasu – dodaj końcówkę -ed lub zmień na trzecią formę z tabelki (past participle). Lista czasowników nieregularnych dostępna jest na stronie: https://www.pearltrees.com/jdysy/klasa-vi/id30969048/item301958547

3.                 Uzupełnij ćwiczenie 4 na stronie 37 w ćwiczeniówce. Napisz pytania według wzoru. Następnie odpowiedz na pytania: Yes, I have./ No, I haven't.

  

30th April 2020 (30.04.2020)

Topic: Grammar practice- ćwiczenia gramatyczne.

1.                 Przypomnij sobie jak tworzymy zdania w czasie Present Perfect.

2.                 Przeczytaj tekst w ćw. 5 na stronie 83 w podręczniku i  uzupełnij go słowami z ramki. W ramce są trzy dodatkowe wyrazy, które nie pasują do tekstu. Odpowiedzi zapisz w zeszycie.

3.                 Uzupełnij ćwiczenie 2 i 5 na stronie 36 w ćwiczeniówce. W ćwiczeniu 2 dopasuj pytania do odpowiedzi, a w ćwiczeniu 5 uzupełnij zdania czasownikami z ramki w formie przeczącej (użyj haven't lub hasn't). Pamiętaj, żeby odpowiednio zmienić czasownik.

4.                 Poćwicz czasowniki nieregularne- 7.05 będzie kartkówka (formy czasowników nieregularnych (ćw.1/81).

 

W razie pytań proszę o kontakt przez email justyna.dysy@gmail.com lub grupę.


29.04.20r. – Technika

Temat: Sprzęt elektroniczny – opis urządzenia.

Wybierz jedno dowolne urządzenie elektroniczne i opisz go ( budowa, zastosowanie, ciekawostki, itp.) – wykorzystaj różne źródła informacji.


30.04.20r. – Technika Bliżyce

1 Maja – Święto Pracy

2 Maja – Święto Pracy

3 Maja – Uchwalenie Konstytucji 3go Maja

Są to święta państwowe (narodowe). W tych dniach obchodzone są różne uroczystości. Wywieszane są flagi na budynkach, urzędach. Także w szkole odśpiewany jest hymn państwowy, są akademie, zachowany jest spokój i powaga. Zakłada się uroczysty strój.

 

W tym roku święta te każdy z nas będzie obchodził indywidualnie lub rodzinnie. Aby uczcić pamięć, proszę wybrać jedno z tych świąt i wykonać plakat z przesłaniem i hasłem. Proszę wykorzystać swój pomysł i dowolną technikę. Sama flaga to za mało.

 

Prace proszę wysłać na mojego maila lub Messengera.


6.05.20r. – Technika

Temat: Rysunek techniczny – powtórzenie.

W celu utrwalenia wiadomości o rodzajach rysunków technicznych, obejrzyj filmiki na You Tube.

Przesyłam strony:

https://www.youtube.com/watch?v=gFaxvuw3dug

https://www.youtube.com/watch?v=Bnnj1QQ1CDg

 

Informacja

Uczniowie, którzy od 16 marca 2020 r. nie nawiązali żadnego kontaktu z nauczycielem w sprawie nauczania zdalnego z przedmiotu i nie przedstawili prac do oceny są nieobecni na lekcjach, co wiąże się z oceną końcoworoczną.


Technika – 16.04.2020 r.-  BLIŻYCE

Informacja

Uczniowie, którzy od 16 marca 2020 r. nie nawiązali żadnego kontaktu z nauczycielem w sprawie nauczania zdalnego z przedmiotu i nie przedstawili prac do oceny są nieobecni na lekcjach, co wiąże się z oceną końcoworoczną.

Temat: Sprzęt elektroniczny – opis urządzenia.

1.     Wpisz temat lekcji do zeszytu.

Wybierz jedno dowolne urządzenie elektroniczne i opisz go ( budowa, zastosowanie, ciekawostki, itp.) – wykorzystaj różne źródła informacji – na ocenę.


Język angielski

 

5th May 2020 (5.05.2020)

Topic: Culture: The Olympic Games. Olimpiada.

1.                 Przeczytaj tekst z zadania 1 na stronie 86 w podręczniku. Dopasuj nagłówki z ćwiczenia 1 do luk w tekście. Zapisz odpowiedzi w zeszycie. W ramce podano jeden nagłówek, który nie pasuje do luk.  

2.                 Przeczyatj tekst jeszcze raz i uzupełnij zdania w zadaniu 2/86 odpowiednią liczbą. Zapisz odpowiedzi w zeszycie.

3.                 Da chętnych – przygotuj plakat przedstawiąjący sportowca, który brał udział w Olimpiadzie. Napisz krótki tekst – uwzględnij narodowość, sport jaki trenuje, wiek, medale i rekordy. Uzupełnij plakat zdjęciami lub rysunkami. Zdjęcie plakatu prześlij na mail:justyna.dysy@gmail.com.

 

7th MayApril 2020 (7.05.2020)

Topic: Present Perfect- exercises.

1.                 Powtórz, w jaki sposób tworzymy zdania w czasie Present Perfect:

podmiot+have/has + czasownik w III formie (nieregularny) lub z końcówką -ed

 

Czasownik regularny

Czasownik nieregularny

zd. twierdzące +

I have watched TV.

She has watched TV.

I have done my homework.

She has done her homework.

zd. przeczące -

I haven't watched TV.

She hasn't watched TV.

I haven't done my homework.

She hasn't done her homework.

zd. pytające ?

Have I watched TV?

Yes, I have./No, I haven't.

Has she watched TV?

Yes, she has./No, she hasn't.

Have I done my homework?

Yes, I have./ No, I haven't.

Has she done her homework?

Yes, she has./No, she hasn't.

 

 

2.                 Powtórz tworzenie zdań w czasie Present Perfect np. za pomocą https://www.pearltrees.com/jdysy/rozdzia-7-czas-present-perfect/id31155155#l320

3.                 Zapisz w zeszycie i uzupełnij odpowiednią formą czasownika nieregularnego.

1. I have.......................(do) a project.

2. She has ..................... (travel) to Spain.

3. They have .............................(swim) in the sea.

4. I have ...................................(learn) Italian.

5. Sarah has .............................( ride) a horse.

 

8th May 2020

Topic: Revision. Powtórzenie wiadomości.

1.                 Powtórz słownictwo z działu, mozesz to zrobić np. za pomocą: https://www.pearltrees.com/jdysy/s-ownictwo-rozdzia-7/id31914210#/N-reveal=1&N-u=1_6667542&N-s=1_31914210&N-f=1_31914210&N-fa=30959242

2.                 Wykonaj ćwicznia utrwalające ze str. 40 w ćwiczeniówce. Pamiętaj, że czasu Present Perfect musisz użyć tylko w zadaniu 3. W ćwiczneniach 1 i 2 trzba użyć podstawowej fomy czasownika czyli np. (swim in the sea, ride a horse). Zdjęcie str. 40 przyślij na mail.

W razie pytań proszę o kontakt przez email justyna.dysy@gmail.com lub grupę.

 


13.05.20r. - Technika

Temat:  Zdrowe odżywianie się. Piramida zdrowia.

Pod tematem lekcji  wpisz tematy do zeszytu.

  1. Produkty spożywcze źródłem  składników pokarmowych.
  2. Warzywa i owoce niezbędne w odżywianiu.

Wybierz jeden temat i napisz referat.


 Technika BLIŻYCE

Temat:  Zdrowe odżywianie się. Piramida zdrowia.

Pod tematem lekcji  wpisz tematy do zeszytu.

  1. Produkty spożywcze źródłem  składników pokarmowych.
  2. Warzywa i owoce niezbędne w odżywianiu.

Wybierz jeden temat i napisz referat, wyślij do oceny.


Technika – 21.05.2020 r. BLIŻYCE

Temat:  :  Jaką rolę w życiu człowieka odgrywają witaminy?

  1. Zapoznaj się z informacją:

 

Najważniejsze witaminy dla człowieka

- rola witamin w organizmie i skutki ich niedoboru

Łacińskie słowo „vita”, będące częścią składową wyrazu witamina, oznacza „życie” i świetnie oddaje rolę witamin w naszym organizmie. Choć niepozorne i na ogół potrzebne nam w małych ilościach, to jednak niezbędne do prawidłowego funkcjonowania całego naszego ciała. Warto zatem wiedzieć jakie witaminy wykorzystujemy każdego dnia i w jakich produktach możemy je znaleźć. Świadome kształtowanie diety tak, aby obfitowała w najważniejsze witaminy to recepta nie tylko na długotrwałe zdrowie, ale także na dobre samopoczucie.

Charakterystyka witamin

Witaminy są organicznymi związkami, które nie tylko usprawniają, lecz wręcz warunkują przebieg wielu procesów metabolicznych w organizmie. Pierwszą witaminę odkrył Polak – Kazimierz Funk i była to witamina B1. Poza nielicznymi wyjątkami, witaminy musimy dostarczyć organizmowi z zewnątrz w postaci pokarmu. Do wyjątków można zaliczyć m.in. witaminę D3, która powstaje w skórze człowieka pod wpływem promieni słonecznych. Dzielimy je na rozpuszczalne w wodzie i w tłuszczach. Od tego zależy czy ich nadmiar zostanie zmagazynowany w organizmie (rozpuszczalne w tłuszczach) czy wydalony (rozpuszczalne w wodzie).

Za co odpowiadają witaminy?

Rola witamin w organizmie jest bardzo rozległa. Odpowiadają one zarówno za wzrok, rozwój kości, przepływ krwi, wzrost odporności, jak i za psychikę i koncentracje. Aby móc dobrze zbilansować dietę i skutecznie reagować na ewentualne zaburzenia w funkcjonowaniu którejś ze sfer naszego organizmu trzeba wiedzieć, która z witamin odpowiada za dany proces. Wymieńmy, chociaż kilka z nich:

Krążenie i produkcja krwi:

Za procesy związane z funkcjonowaniem krwi odpowiadają głównie witaminy z grupy B. W krwiotworzeniu zachodzącym w szpiku kostnym uczestniczą w roli koenzymu witamina B11 i B12. Do produkcji erytrocytów, jak także immunoglobulin i porfiryn, niezbędna jest witamina B6, zaś bezpośrednio w syntezie hemoglobiny, dzięki której krew może transportować tlen, ważną rolę odgrywa witamina B2. Nadmiar cholesterolu we krwi pomaga wyeliminować witamina B3. Ponadto działanie witamin E i K reguluje krzepnięcie krwi.

Wytwarzanie energii:

Organizm czerpie energię z procesu oddychania, zachodzącego w komórkach. Proces ten ściśle jest związany z pracą układu krwionośnego i do witamin go kontrolujących zaliczymy głównie witaminy reprezentowane przez literę B. Uczestniczą w nim głównie jako koenzymy: wit. B 1 jako koenzym dekarboksylaz, ryboflawina (czyli witamina B2) jako koenzym FMN i FAD, witamina B3 jako koenzym różnych form, oraz witamina B5, będąca składnikiem koenzymu A odpowiedzialnego m.in. za przenoszenie energii.

Wzrost kości:

Aktywność tkanki kostnej stymuluje witamina A, a witaminy D i K odpowiadają za właściwą gospodarkę wapniową. Prawidłowe wchłanianie wapnia jest niezbędne dla uzyskania mocnych i niepodatnych na złamania kości.

Skutki niedoboru witamin w organizmie

Niedobór witamin może doprowadzić do bardzo poważnych chorób i zaburzeń w funkcjonowaniu organizmu. Wśród nich należy wymienić np. choroby oczu przy niedoborze witaminy A (kurza ślepota, kseroftalmia), zwyrodnienia kości – krzywica i osteomalacja, przy niedoborze wit. D, problem z krzepliwością krwi spowodowany brakiem potrzebnej ilości witaminy K, choroba beri-beri spowodowana awitaminozą wit. B1, dolegliwości skóry: stany zapalne, pelagra, łojotok (wit. B2, B3, B6, B7), niedokrwistość wraz z jej złośliwą odmianą (wit. B 11, B12), a nawet poważne zaburzenia w sferze płodności lub poronienie (wit. E).

Do łagodniejszych, choć również uciążliwych, rezultatów niedoboru witamin należy zaliczyć problemy psychiczne jak np. zaburzenia koncentracji, depresja i stany lękowe, zmęczenie i bezsenność (m.in. przy niedoborze wit. B6).

  1. Obejrzyj:

https://www.youtube.com/watch?v=jBbajuHXb78

https://www.youtube.com/watch?v=v-mS1XdujkM

https://www.youtube.com/watch?v=u3wQUCfFLjA