Nauczyciele bibliotekarze: Alina Nowak, Janina Zych, Małgorzata Trofiniak
Godziny pracy biblioteki szkolnej (A. Nowak, J. Zych)
Poniedziałek: 9:50- 11:40
Wtorek: 8.00- 9.50, 10.35- 13.30
Środa: 8.55- 11.40, 12.45- 14.45
Czwartek: 9.50- 11.40
Piątek: 8.00- 11.50
Plan pracy
Cel główny:
Przygotowanie uczniów do kształcenia i samokształcenia w dalszych etapach edukacji szkolnej.
Cele szczegółowe:
* Biblioteka- szkolne centrum informacyjne, edukacyjne i kulturalne.
*Przygotowanie uczniów do samodzielnego wyszukiwania informacji przy pomocy warsztatu informacyjno- bibliograficznego.
*Przygotowanie uczniów do korzystania z różnych źródeł informacji.
*Kształtowanie u uczniów nawyków samokształcenia w dalszych etapach edukacji szkolnej.
*Wspieranie funkcji opiekuńczo- wychowawczej.
*Wspomaganie doskonalenia zawodowego nauczycieli.
Zadania:
I Praca pedagogiczna z czytelnikiem
1. Udostępnianie zbiorów:
* aktualizacja kart czytelniczych,
* wypożyczanie zbiorów,
* pomoc w wyborze literatury,
* prowadzenie statystyki czytelniczej,
* rejestr podręczników MEiN (wypożyczanie uczniom i nauczycielom oraz odbiór w czerwcu),
* wpisywanie do Ksiąg inwentarzowych zakupionych zbiorów.
2. Rozwijanie kultury czytelniczej:
* praca z uczniem zdolnym,
* indywidualizacja działań wobec uczniów ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi,
* prowadzenie indywidualnych rozmów z czytelnikami na temat przeczytanych książek,
* pomoc uczniom przygotowującym się do konkursów przedmiotowych,
* rozwijanie zainteresowań literaturą popularnonaukową
* organizacja zajęć bibliotecznych,
* zachęcanie uczniów do udziału w imprezach czytelniczych, konkursach, inscenizacjach, pomoc w realizacji pomysłów i zamierzeń,
* pomoc w wyszukiwaniu materiałów źródłowych na określony temat,
* udzielanie wskazówek czytelnikom korzystającym z wolnego dostępu do półek,
* uczenie poszanowania książek, czasopism i podręczników oraz właściwego zachowania się w bibliotece,
* organizacja wyjść do innych bibliotek.
3. Organizacja konkursów szkolnych.
4. Przygotowywanie wystawek promujących książki, czytelnictwo i bibliotekę.
5. Inspirowanie czytelnictwa, organizacja imprez i udział w akcjach ogólnopolskich:
* Narodowe Czytanie,
* Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych,
*Światowy Dzień Pluszowego Misia,
* Cała Polska Czyta Dzieciom,
* Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego,
* Pasowanie na czytelnika uczniów klasy pierwszej.
6. Doskonalenie posługiwania się technologią informacyjną w celach edukacyjnych:
* popularyzowanie wśród czytelników stron i portali promujących czytelnictwo,
* wskazywanie młodym czytelnikom, jak mądrze wykorzystywać internet w celu zdobycia poszukiwanych informacji.
II Działalność informacyjna i promująca biblioteki:
1. Udzielanie informacji bibliotecznych.
2.Promocja działań biblioteki na stronie internetowej szkoły.
3. Dbałość o wystrój i estetykę pomieszczenia.
III Współpraca ze środowiskiem szkolnym i pozaszkolnym:
1. Współpraca z Radą Pedagogiczną:
* gromadzenie materiałów przydatnych podczas prowadzenia zajęć lekcyjnych,
* udzielanie pomocy nauczycielom korzystającym ze zbiorów;
* współpraca z nauczycielami podczas organizowania konkursów i uroczystości szkolnych oraz realizacji zadań dydaktyczno- wychowawczych,
* współpraca z wychowawcami klas w poznawaniu uczniów i ich aktywności czytelniczej,
* konsultacje z nauczycielami przy zakupach zbiorów do biblioteki.
2. Promocja roli czytania i biblioteki wśród rodziców:
* informowanie o czytelnictwie dzieci,
* informowanie o imprezach i zajęciach bibliotecznych,
* promocja czytelnictwa wśród najmłodszych- przedszkolaków,
* zachęcanie do włączenia się w akcję Narodowego Czytania.
IV Samodoskonalenie
1. Udział w konferencjach i warsztatach metodycznych, także online.
2. Doskonalenie warsztatu pracy.
3. Opracowywanie materiałów na zajęcia biblioteczne.
4. Doskonalenie w zakresie technologii informacyjnej.
V Prace organizacyjno- porządkowe
1. Planowanie i sprawozdawczość:
*opracowanie rocznego planu pracy,
* prowadzenie statystyki dziennej i okresowe,
* opracowanie sprawozdania z działalności biblioteki,
* prowadzenie dziennika i dokumentacji.
2. Organizacja i poprawa bazy lokalowej biblioteki.
3. Gromadzenie, opracowywanie, selekcja i konserwacja zbiorów:
* zakup nowości, uzupełnianie zbiorów w miarę możliwości finansowych,
* konserwacja zbiorów.
* selekcja książek zniszczonych, nieaktualnych,
* zakup książek metodycznych dla nauczycieli zgodnie z zapotrzebowaniem,
* pozyskiwanie książek w ramach darów,
*selekcja zbiorów- inwentaryzacja ubytków,
* zakończenie działalności biblioteki w roku szkolnym- odbiór podręczników, książek ( sprawdzenie ich stanu),
* uzupełnienie i zamknięcie całej dokumentacji bibliotecznej.
4. Organizacja udostępniania zbiorów:
* prowadzenie Księgi inwentarzowej i rejestru ubytków,
* opracowywanie formalne zbiorów.
Biblioteka Zespołu Szkolno- Przedszkolnego jest przyjazna dla uczniów. Aktywnie uczestniczy w ich życiu szkolnym. Uczniowie chętnie korzystają ze zgromadzonych zbiorów i z przyjemnością przebywają
w pomieszczeniach bibliotecznych. W czasie długich przerw uczą się, grają w szachy i prowadzą ożywione konwersacje. Najmłodsi czytają
i oglądają bajki. Uczniowie lubią korzystać ze wskazówek nauczycieli bibliotekarzy w wyborze odpowiedniej literatury. Biblioteka zaspokaja potrzeby oświatowe, kulturalne i informacyjne zarówno dla uczniów, jak i rodziców.
PRAWA I OBOWIĄZKI CZYTELNIKÓW
1. Prawa i warunki korzystania z biblioteki:
– ze zbiorów mogą korzystać wszyscy uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły,
– korzystanie z biblioteki jest bezpłatne,
– biblioteka udostępnia swe zbiory główne od rozpoczęcia roku szkolnego
(z wyłączeniem dwóch pierwszych tygodni września, przeznaczonych na opracowanie
i wypożyczenie uczniom podręczników szkolnych oraz materiałów ćwiczeniowych)
do zakończenia roku szkolnego w godzinach otwarcia,
przed końcem roku szkolnego wszystkie książki wypożyczone z biblioteki powinny zostać zwrócone,
– uczeń zgłaszający chęć czytania książek może wypożyczyć je także na okres ferii
i wakacji,
– wypożyczone książki należy chronić przed zniszczeniem,
– czytelnik odpowiada materialnie za wypożyczoną książkę( w razie zagubienia
lub zniszczenia czytelnik musi odkupić taką samą lub inną, wskazaną przez bibliotekarza książkę o wartości odpowiadającej aktualnej cenie rynkowej książki zgubionej lub zniszczonej) ,
-w bibliotece należy zachowywać się spokojnie i cicho, mówić szeptem i nie przeszkadzać innym,
– w bibliotece obowiązuje zakaz spożywania posiłków i picia napojów,
– godziny pracy biblioteki są zgodne z tygodniowym rozkładem pracy szkoły,
– każdy czytelnik jest zobowiązany zaznajomić się z niniejszym regulaminem.
2. Wypożyczanie książek:
– czytelnik może wypożyczać książki tylko na swoje nazwisko,
– nie należy przekazywać wypożyczonych książek osobom postronnym,
– jednorazowo można wypożyczyć trzy książki na okres miesiąca,
– przeczytane książki należy bezzwłocznie zwrócić do biblioteki,
– w uzasadnionych przypadkach bibliotekarz może przedłużyć okres wypożyczenia książki,
– z księgozbioru podręcznego można korzystać na miejscu oraz wypożyczać książki na zajęcia do sal lekcyjnych,
– czytelnik, który uporczywie przetrzymuje książki poza terminem określonym w regulaminie, może zostać ukarany: upomnieniem ustnym,poprzez wpisanie uwagi do dziennika i poinformowanie rodziców,
– uczniowie, którzy wykazują się największą kulturą czytelniczą (największą liczbą przeczytanych książek, dbałością o wypożyczone woluminy), mogą otrzymać nagrodę w postaci:
– pochwały ustnej na apelu,
– nagrody książkowej na zakończenie roku szkolnego.
WEWNĄTRZSZKOLNE PROCEDURY ZAPEWNIENIA UCZNIOM NIEODPŁATNEGO DOSTĘPU DO PODRĘCZNIKÓW, MATERIAŁÓW EDUKACYJNYCH ORAZ MATERIAŁÓW ĆWICZENIOWYCH
Podręczniki, materiały edukacyjne oraz materiały ćwiczeniowe, których zakupu dokonano z dotacji celowej, są własnością szkoły.
Zakupione podręczniki, materiały edukacyjne oraz materiały ćwiczeniowe wypożyczane są uczniom nieodpłatnie na czas ich użytkowania w danym roku szkolnym.
Podręczniki i materiały edukacyjne są ewidencjonowane w zasobach bibliotecznych, zgodnie z zasadami określonymi w Rozporządzeniu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 29 października 2008 r. w sprawie zasad ewidencji materiałów bibliotecznych (Dz. U. z 2008 r. nr 205 poz.1283).
Wypożyczanie podręczników odbywa się w bibliotece szkolnej przy pomocy wychowawcy lub innego nauczyciela uczącego w danej klasie – zgodnie z harmonogramem ustalonym przez nauczyciela bibliotekarza.
Materiały ćwiczeniowe, których zakupu dokonano z dotacji celowej są rozdawane uczniom za pośrednictwem wychowawcy lub innego nauczyciela uczącego w danej klasie, który swoim podpisem kwituje ich odbiór.
Zwrot podręczników odbywa się w bibliotece szkolnej za pośrednictwem wychowawcy lub innego nauczyciela uczącego w danej klasie. Zwrot podręczników rozpoczyna się na dwa tygodnie przed planowanym zakończeniem roku szkolnego, zgodnie z harmonogramem ustalonym przez nauczyciela bibliotekarza. Do biblioteki nie zwraca się materiałów ćwiczeniowych, które z chwilą wypożyczenia pozostają na stałym wyposażeniu ucznia.
Uczniowie są zobowiązani do poszanowania wypożyczonych i udostępnionych im materiałów bibliotecznych. W chwili otrzymania winni zwrócić uwagę na ich stan, a w przypadku zauważonych braków i uszkodzeń powinni to zgłosić nauczycielowi bibliotekarzowi za pośrednictwem wychowawcy. Podręczniki i materiały edukacyjne należy zwrócić do biblioteki w najlepszym możliwym stanie, gdyż w kolejnych latach będą wypożyczane następnym uczniom.
Okładki na podręczniki są obowiązkowe od pierwszego dnia użytkowania podręcznika.
Zabrania się mazania, pisania, rysowania i wklejania naklejek do podręczników
i materiałów edukacyjnych. Z podręczników szkolnych i materiałów edukacyjnych nie wyrywa się kartek.
Rodzice lub opiekunowie ucznia ponoszą pełną odpowiedzialność materialną
za wszelkie uszkodzenia podręczników stwierdzone przy ich zwrocie.
W przypadku uszkodzenia, zniszczenia lub niezwrócenia podręcznika lub materiału edukacyjnego zakupionego ze środków dotacji celowej szkoła ma prawo żądać od rodziców ucznia odkupienia podręcznika lub materiałów edukacyjnych zgodnie z zasadami określonymi w piśmie nr DPNP-WPiP.4018.51.2021.BS .
Dołączona do podręcznika lub materiałów edukacyjnych płyta CD stanowi integralną część podręcznika lub materiałów edukacyjnych i należy ją zwrócić wraz z podręcznikiem lub materiałem edukacyjnym. Zagubienie lub zniszczenie płyty CD skutkuje koniecznością odkupienia podręcznika lub zwrotu jego kosztów.
W przypadku, gdy uczeń odchodzi ze szkoły, jest on zobowiązany do zwrócenia wypożyczonych podręczników do biblioteki najpóźniej w dniu przerwania nauki. Zwrócone podręczniki i materiały edukacyjne stają się własnością organu prowadzącego.
Uczniowie i rodzice lub opiekunowie zobowiązani są do zapoznania się z treścią niniejszego regulaminu i stosowania się do zawartych w nim postanowień.
Sprawy sporne dotyczące podręczników rozstrzyga dyrektor szkoły.
Decyzje w innych kwestiach z zakresu udostępniania podręczników lub materiałów edukacyjnych, które nie zostały ujęte w niniejszym regulaminie, podejmuje dyrektor szkoły.