Nauczyciele bibliotekarze: Alina Nowak, Janina Zych, Małgorzata Trofiniak
Godziny pracy biblioteki szkolnej (A. Nowak, J. Zych)
Poniedziałek: 9:50- 11:40
Wtorek: 8.00- 9.50, 10.35- 13.30
Środa: 8.55- 11.40, 12.45- 14.45
Czwartek: 9.50- 11.40
Piątek: 8.00- 11.50
Plan pracy
Cel główny:
Przygotowanie uczniów do kształcenia i samokształcenia w dalszych etapach edukacji szkolnej.
Cele szczegółowe:
* Biblioteka- szkolne centrum informacyjne, edukacyjne i kulturalne.
*Przygotowanie uczniów do samodzielnego wyszukiwania informacji przy pomocy warsztatu informacyjno- bibliograficznego.
*Przygotowanie uczniów do korzystania z różnych źródeł informacji.
*Kształtowanie u uczniów nawyków samokształcenia w dalszych etapach edukacji szkolnej.
*Wspieranie funkcji opiekuńczo- wychowawczej.
*Wspomaganie doskonalenia zawodowego nauczycieli.
Zadania:
I Praca pedagogiczna z czytelnikiem
1. Udostępnianie zbiorów:
* aktualizacja kart czytelniczych,
* wypożyczanie zbiorów,
* pomoc w wyborze literatury,
* prowadzenie statystyki czytelniczej,
* rejestr podręczników MEiN (wypożyczanie uczniom i nauczycielom oraz odbiór w czerwcu),
* wpisywanie do Ksiąg inwentarzowych zakupionych zbiorów.
2. Rozwijanie kultury czytelniczej:
* praca z uczniem zdolnym,
* indywidualizacja działań wobec uczniów ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi,
* prowadzenie indywidualnych rozmów z czytelnikami na temat przeczytanych książek,
* pomoc uczniom przygotowującym się do konkursów przedmiotowych,
* rozwijanie zainteresowań literaturą popularnonaukową
* organizacja zajęć bibliotecznych,
* zachęcanie uczniów do udziału w imprezach czytelniczych, konkursach, inscenizacjach, pomoc w realizacji pomysłów i zamierzeń,
* pomoc w wyszukiwaniu materiałów źródłowych na określony temat,
* udzielanie wskazówek czytelnikom korzystającym z wolnego dostępu do półek,
* uczenie poszanowania książek, czasopism i podręczników oraz właściwego zachowania się w bibliotece,
* organizacja wyjść do innych bibliotek.
3. Organizacja konkursów szkolnych.
4. Przygotowywanie wystawek promujących książki, czytelnictwo i bibliotekę.
5. Inspirowanie czytelnictwa, organizacja imprez i udział w akcjach ogólnopolskich:
* Narodowe Czytanie,
* Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych,
*Światowy Dzień Pluszowego Misia,
* Cała Polska Czyta Dzieciom,
* Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego,
* Pasowanie na czytelnika uczniów klasy pierwszej.
6. Doskonalenie posługiwania się technologią informacyjną w celach edukacyjnych:
* popularyzowanie wśród czytelników stron i portali promujących czytelnictwo,
* wskazywanie młodym czytelnikom, jak mądrze wykorzystywać internet w celu zdobycia poszukiwanych informacji.
II Działalność informacyjna i promująca biblioteki:
1. Udzielanie informacji bibliotecznych.
2.Promocja działań biblioteki na stronie internetowej szkoły.
3. Dbałość o wystrój i estetykę pomieszczenia.
III Współpraca ze środowiskiem szkolnym i pozaszkolnym:
1. Współpraca z Radą Pedagogiczną:
* gromadzenie materiałów przydatnych podczas prowadzenia zajęć lekcyjnych,
* udzielanie pomocy nauczycielom korzystającym ze zbiorów;
* współpraca z nauczycielami podczas organizowania konkursów i uroczystości szkolnych oraz realizacji zadań dydaktyczno- wychowawczych,
* współpraca z wychowawcami klas w poznawaniu uczniów i ich aktywności czytelniczej,
* konsultacje z nauczycielami przy zakupach zbiorów do biblioteki.
2. Promocja roli czytania i biblioteki wśród rodziców:
* informowanie o czytelnictwie dzieci,
* informowanie o imprezach i zajęciach bibliotecznych,
* promocja czytelnictwa wśród najmłodszych- przedszkolaków,
* zachęcanie do włączenia się w akcję Narodowego Czytania.
IV Samodoskonalenie
1. Udział w konferencjach i warsztatach metodycznych, także online.
2. Doskonalenie warsztatu pracy.
3. Opracowywanie materiałów na zajęcia biblioteczne.
4. Doskonalenie w zakresie technologii informacyjnej.
V Prace organizacyjno- porządkowe
1. Planowanie i sprawozdawczość:
*opracowanie rocznego planu pracy,
* prowadzenie statystyki dziennej i okresowe,
* opracowanie sprawozdania z działalności biblioteki,
* prowadzenie dziennika i dokumentacji.
2. Organizacja i poprawa bazy lokalowej biblioteki.
3. Gromadzenie, opracowywanie, selekcja i konserwacja zbiorów:
* zakup nowości, uzupełnianie zbiorów w miarę możliwości finansowych,
* konserwacja zbiorów.
* selekcja książek zniszczonych, nieaktualnych,
* zakup książek metodycznych dla nauczycieli zgodnie z zapotrzebowaniem,
* pozyskiwanie książek w ramach darów,
*selekcja zbiorów- inwentaryzacja ubytków,
* zakończenie działalności biblioteki w roku szkolnym- odbiór podręczników, książek ( sprawdzenie ich stanu),
* uzupełnienie i zamknięcie całej dokumentacji bibliotecznej.
4. Organizacja udostępniania zbiorów:
* prowadzenie Księgi inwentarzowej i rejestru ubytków,
* opracowywanie formalne zbiorów.
Biblioteka Zespołu Szkolno- Przedszkolnego jest przyjazna dla uczniów. Aktywnie uczestniczy w ich życiu szkolnym. Uczniowie chętnie korzystają ze zgromadzonych zbiorów i z przyjemnością przebywają
w pomieszczeniach bibliotecznych. W czasie długich przerw uczą się, grają w szachy i prowadzą ożywione konwersacje. Najmłodsi czytają
i oglądają bajki. Uczniowie lubią korzystać ze wskazówek nauczycieli bibliotekarzy w wyborze odpowiedniej literatury. Biblioteka zaspokaja potrzeby oświatowe, kulturalne i informacyjne zarówno dla uczniów, jak i rodziców.