Dzień Niedźwiedzia Polarnego

Kontynuując działania w ramach projektu „Poznajemy warunki życia w strefie okołobiegunowej”, w tym roku przyszła pora na biegun północny. W związku z tym, w dniach 16 – 27 lutego podjęliśmy w naszej szkole działania związane z Międzynarodowym Dniem Niedźwiedzia Polarnego. Dzień Niedźwiedzia Polarnego obchodzony 27 lutego jest świętem skłaniającym do refleksji nad zmianami klimatu. Los tego pięknego, białego misia jest wyłącznie w rękach ludzi. Niedźwiedź polarny nie ma żadnych naturalnych wrogów. Główne zagrożenia dla tego gatunku to zmiany klimatyczne i globalne ocieplenie klimatu, polowania i odwierty naftowe. Drastyczne topnienie lodowców, może pozbawić niedźwiedzia domu, a nawet doprowadzić do jego całkowitego wyginięcia.

Uczniowie naszej szkoły w tym roku obchodzili ten dzień w wyjątkowy sposób. Nauczycielki prowadzące projekt opracowały informacje o regionie Arktyki, zebrano filmy, bajki oraz propozycje prac plastycznych, z których mogli skorzystać nauczyciele chcący włączyć się do udziału w przedsięwzięciu. Dzięki udostępnionym informacjom dzieciaki poznały wiadomości dotyczące niedźwiedzi polarnych, m.in. tego: jak wyglądają, ile ważą, gdzie żyją, co jedzą, jakie cechy przejawiają, a także sposobów i działań zapobiegających ociepleniu klimatu.

W projekcie brali udział uczniowie z wszystkich grup wiekowych:

Uczniowie klasy VIII przygotowali prezentacje na temat: “Życie i kultura Inuitów (Eskimosów)”, “Ocean Arktyczny skuty lodem”, “Położenie i środowisko naturalne Arktyki”, “Zwierzęta i rośliny Arktyki”.

Szóstoklasiści opracowali karty z informacjami o zwierzętach morskich i lądowych.

Dzieci z klasy IV i V przygotowały piękne „śniegowe kule” z figurkami zwierząt Arktyki.

27 lutego w Dniu Niedźwiedzia Polarnego nastąpiło podsumowanie akcji. Prace uczniów zostały zaprezentowane na korytarzu szkolnym. Wszyscy otrzymali oceny i punkty za zaangażowanie społeczne. Organizatorzy wykonali gazetkę tematyczną oraz makietę Arktyki pokazującą lodowy krajobraz i głównych przedstawicieli fauny. Cieszyła się ona dużym zainteresowaniem, największym wśród najmłodszych uczniów. Ale najwięcej emocji budził rysunek stojącego na tylnych łapach niedźwiedzia polarnego naturalnej wielkości i ślady jego stóp.

Chcemy od najmłodszych lat uświadamiać naszym uczniom, jak ważne jest życie w zgodzie z prawami przyrody i dbałość o środowisko naturalne.