Innowacje pedagogiczne

Klasa zero, przedszkole grupa Jagódki, Wiewiórki, klasa I, klasa II i klasa III w roku szkolnym 2024/2025 realizują jako innowację projekt „KREATYWNE PRACE PLASTYCZNE”, którego autorką jest p. Beata Grzeszczuk-Nędza. Innowacja opiera się na prowadzeniu prawdziwie twórczych i niekonwencjonalnych działań plastycznych wspierających ogólny rozwój i kreatywność oraz postawy proekologiczne. Projekt „KREATYWNE PRACE PLASTYCZNE” składa się z 9 zadań. W danym miesiącu nauczyciel wybierze jedno zadanie( może też zrealizować wszystkie) i zorganizuje zajęcia plastyczne, w wyniku których powstaną zupełnie samodzielne, różnorodne i oryginalne dzieła wykonane przez uczestników. Szczegółowy opis realizacji zawarty jest w regulaminie projektu.

Cele innowacji:

1.Zaspokajanie naturalnej potrzeby tworzenia sztuki w toku zabawy i eksperymentowania z różnymi materiałami, narzędziami i technikami plastycznymi.

2.Wyzwalanie ekspresji twórczej i wspieranie harmonijnego rozwoju oraz kreatywności uczestników poprzez działania plastyczne.

3.Arteterapia rozwojowa dla dzieci oraz profilaktyka zdrowia psychicznego.

4.Inicjowanie i promowanie twórczości plastycznej we współpracy z autorką oraz nauczycielami/pedagogami/terapeutami prowadzącymi projekt.

5.Zmiana stylu edukacji plastycznej z odtwórczego w twórczy.

Innowacja jest prowadzona w terminie od 1/09/2024 – 31/05/2025 r. w wymiarze minimum dwóch godzin lekcyjnych raz w miesiącu na terenie placówki.

Innowacja pedagogiczna „Gramy zmysłami”

Głównym celem innowacji„Gramy Zmysłami” jest innowacyjne
i kreatywne podejście do tematyki rozwijania zmysłów u dzieci, a także tworzenie przez nauczyciela odpowiednich warunków do poznawania świata wieloma zmysłami oraz budowania wiedzy na temat integracji sensorycznej.

Cele szczegółowe:

  • Poszerzanie i wzbogacanie wiedzy na temat integracji sensorycznej
    i zmysłów;
  • Wielozmysłowe postrzeganie świata przez dzieci;
  • Rozbudzenie kreatywności w realizacji zadań;
  • Stymulowanie wszystkich zmysłów w trakcie zabaw i sytuacji edukacyjnych;
  • Tworzenie warunków do kształtowania przez dzieci świadomości własnego ciała;
  • Współpraca nauczycieli i dzieci na terenie całego kraju poprzez wspólną wymianę doświadczeń.

Dziecko rozwijając się bazuje na wcześniej osiągniętych umiejętnościach i na ich podstawie opanowuje nowe aktywności.  Podczas  nauki dziecka korzystamy z jego „odpowiedzi adaptacyjnej” . Nauczając nowych umiejętności postawą jest sprawne działanie wszystkich zmysłów . Na podstawie prostych mechanizmów budujemy bardziej skomplikowane umiejętności oraz wprowadzamy elementy  edukacyjne.

Integracja sensoryczna jest pomocna zwłaszcza w przypadku  dzieci  w młodszym wieku szkolnym, kiedy układ nerwowy kształtuje się i jest podatny na zmiany.

 Uczeń będzie miał możliwość:
• poznawać otaczający świat przez świadome wykorzystywanie zmysłów: wzroku, smaku, słuchu, węchu, dotyku;
• rozwijać wrażliwość wzrokową, smakową, słuchową węchową, dotykową;
• nazywać zmysły człowieka- wzrok, słuch, węch, dotyk, smak,
• rozpoznawać różne przedmioty i produkty za pomocą zmysłów,
• zgodnie współpracować w grupie,
• aktywnie uczestniczy w zajęciach.

Korzyści dla ucznia :

– poprawa odbioru wrażeń sensorycznych
– złagodzenie nadreaktywności lub podreaktywności
– rozwój zdolności do uczenia się: czytania, pisania, liczenia, rozumienia poleceń
– kontroli emocji, koncentracji uwagi
– sprawności fizycznej
– poprawa koordynacji, równowagi, precyzji ruchów, zdolności manualnych
– poczucia własnej wartości
– relacji społecznych

Adresatami innowacji są dzieci w wieku przedszkolnym.

Nauczyciel realizujący innowację: Joanna Cieślak

XII edycji ogólnopolskiego programu „Uczymy Dzieci Programować”

Cele ogólne:

• Świadome, merytoryczne i metodyczne wprowadzanie elementów kodowania i robotyki do zajęć dydaktycznych na różnych etapach edukacji (edukacja przedszkolna, edukacja wczesnoszkolna),

• Nauka przez zabawę i doświadczanie (odejście od transmisyjnego przekazywania wiedzy i pracy statycznej przy stolikach) Cele operacyjne:

• Kształtowanie miękkich kompetencji: rozwijanie logicznego algorytmicznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów, kreatywności, • Kształtowanie umiejętności pracy w zespołach, szukania kompromisów, optymalnych rozwiązań,

• Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro, • Rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne,

• Kreatywne wykorzystanie narzędzi zakupionych w ramach programu „Laboratoria przyszłości” (dotyczy placówek posiadających taki sprzęt),

• Wspieranie nauczycieli w podejmowaniu inicjatyw w zakresie zachęcania i wspierania uczniów do rozwijania ich aktywności fizycznej (dotyczy ścieżki alternatywnej „Zakodowani na ruch”),

• Wspieranie i rozwijanie umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji zamieszczonych w Internecie (w szczególności dotyczy ścieżki „Bezpieczni w cyfrowym świecie”).

         

REGULAMIN OGÓLNOPOLSKIEGO PROJEKTU

EDUKACYJNEGO „ALFABET LOGOPEDYCZNY”

  I EDYCJA 2024/2025

ZAŁOŻENIA PROJEKTU:

Głównym celem Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Alfabet Logopedyczny” jest dbanie o właściwą stymulację rozwoju mowy oraz wdrażanie profilaktyki logopedycznej.

Projekt skierowany jest do dzieci w wieku przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym. Koordynatorem projektu w naszej placówce jest Joanna Korniak, współorganizatorami zaś wychowawcy oddziałów przedszkolnych: Nina Złotek, Maria Pytel, Magdalena Prokop.

Realizacja projektu przewidziana jest od 02.10.2024 do 31.05.2025 r.

Projekt jest zgodny z założeniami Podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz wpisuje się w Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025: „Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin udzielanego w systemie oświaty poprzez rozwijanie współpracy wewnątrz- i międzyszkolnej, a także z podmiotami działającymi  w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci  i wsparcia rodziny.”

CELE SZCZEGÓŁOWE PROJEKTU

  • podniesienie sprawności aparatu artykulacyjnego,
  • usprawnianie aparatu oddechowego,
  • poszerzanie słownictwa czynnego i biernego,
  • ćwiczenie umiejętności rozumienia, uwagi słuchowej oraz koncentracji  na wykonywanym zadaniu,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego, poczucia rytmu,
  • podnoszenie sprawności w zakresie motoryki,
  • doskonalenie percepcji i pamięci słuchowej, kształcenie wrażliwości słuchowej.

ORANIZATOR

Organizatorką projektu jest mgr Renata Kolos-Laskowska, nauczycielka w Przedszkolu Niepublicznym „Czarodziejska Akademia”  w Pabianicach

ZADANIA PROJEKTOWE

Wykonanie prac pod hasłem danej litery

A– Ale plama. Rozdmuchiwanie kleksa z farby za pomocą słomki.

B – Biedronka. Przenoszenie kółek-kropek za pomocą powietrza

wdychanego/wciąganego przez słomkę.

C– Celinka. Kolorowanka, której pola można zakolorować po wykonaniu

odpowiednich ćwiczeń.

D– Długi wąż. Wykonanie pracy plastycznej – węża oraz ćwiczeń w syczeniu.

E– Eko-logopedia. Stworzenie buźki z ekologicznych materiałów.

F – Fryzjer. Cięcie kartki w celu stworzenia włosów oraz dmuchanie by wprawić je w ruch.

G – Gimnastyka buzi i języka. Memory – ćwiczenia warg, języka, policzków.

H – Historyjka logopedyczna. Słuchanie historyjki i wykonanie ćwiczeń.

I – I do koszyczka. Przenoszenie lekkich elementów za pomocą łyżki trzymanej w ustach.

J – Jajko. Powtarzanie coraz dłuższych fraz wierszyka.

K – Kostka. Wykonanie ćwiczeń zgodnie z liczbą wyrzuconych oczek.

L– La, la, la. Śpiewanie sylab (np. la/lo/le/lu) na melodię piosenki znanej

dzieciom.

Ł – Łódki. Wykonanie łódek i wprawianie ich w ruch za pomocą wydychanego powietrza.

M – Magiczne pudełko. Losowanie przedmiotów i wykonanie ćwiczeń

dźwiękonaśladowczych.

N– Najedzeni. Oblizywanie warg z czegoś smacznego (np. jogurt, czekolada, dżem).

O – Opowiadanie logopedyczne. Słuchanie opowiadania i wykonanie

zawartych w nim ćwiczeń.

P – Pokaż jak… Losowanie kartek z czynnością i prezentowanie jej.

R– Różnicowanie. Wskazywanie/kolorowanie jednego obrazka z pary, którego nazwę wymienił prowadzący.

S – Smok. Wykonanie smoka z rolki i bibuły. Dmuchanie by wprawić go w ruch.

T – Tajemniczy woreczek. Losowanie obrazka przedstawiającego zwierzę i wydawanie jego odgłosu.

U – Ucho słyszy. Memory dźwiękowe. Znajdowanie par.

W – Wiatraczki. Wykonanie i wprawianie w ruch wiatraczków.

Y– Yetti. Wykonanie pracy plastyczno-technicznej wg wzoru.

Z – Zgadywanki słuchowe. Rozpoznawanie dźwięków wykonywanych przez prowadzącego lub z odtwarzacza multimedialnego.

Innowacja pedagogiczna  „Emocjonalne Odkrycia”

Współczesne podejście do edukacji przedszkolnej wymaga nie tylko rozwijania umiejętności intelektualnych, ale także emocjonalnych
i społecznych. Dzieci w wieku przedszkolnym są w kluczowym okresie rozwoju, w którym kształtują się ich podstawowe umiejętności rozpoznawania, nazywania i zarządzania emocjami. Każdego dnia przeżywają różne emocje związane z ich doświadczeniami. Umiejętności te są niezbędne do budowania zdrowych relacji, rozwiązywania konfliktów i osiągania sukcesów w dalszym życiu.

Innowacja pedagogiczna „Emocjonalne Odkrycia ” została stworzona
z myślą o wsparciu dzieci w rozwijaniu kompetencji emocjonalnych.

Opiera się na sześciu głównych rozdziałach emocjonalnych przygód: radości, smutku, złości, zazdrości, spokoju oraz nadziei i odwagi. Każdy rozdział jest starannie zaprojektowany, aby dostarczać dzieciom narzędzi do radzenia sobie z emocjami i wspierać ich w budowaniu zdrowego, zrównoważonego podejścia do życia emocjonalnego.

Cel główny innowacji

Głównym celem innowacji „Emocjonalne Odkrycia ” jest wsparcie dzieci w rozwoju kompetencji emocjonalnych poprzez integrację nauki o emocjach z codziennymi zajęciami edukacyjnymi, w celu:

  • Rozwijania umiejętności rozpoznawania, nazywania i wyrażania emocji.
  • Budowania świadomości emocjonalnej i empatii wobec siebie i innych.
  • Nauki skutecznych strategii radzenia sobie z trudnymi emocjami.
  • Wzmacniania poczucia własnej wartości i pewności siebie.
  • Promowania zdrowych relacji społecznych i umiejętności rozwiązywania konfliktów.
  • Tworzenia bezpiecznego i wspierającego środowiska do eksploracji emocji.
  • Wspieranie dzieci w rozwijaniu umiejętności regulacji emocji.

Poprzez realizację tych celów, program ma na celu wspieranie holistycznego rozwoju dzieci, przygotowując je do przyszłych wyzwań emocjonalnych i społecznych oraz kształtując fundamenty dla ich przyszłego dobrostanu. Zajęcia pomogą dzieciom lepiej zrozumieć emocje i wskażą sposoby jak sobie z nimi poradzić.

Dzięki innowacyjnemu podejściu do nauczania emocji przewidywane są liczne korzyści w rozwoju dzieci, takie jak wzrost świadomości emocjonalnej, lepsze umiejętności radzenia sobie z emocjami, zwiększenie empatii i zrozumienia dla innych, poprawa relacji społecznych, pozytywne nastawienie oraz rozwój kreatywności i wyobraźni.

Adresatami innowacji są dzieci w wieku przedszkolnym.

Nauczyciel realizujący innowację : Joanna Cieślak

  1. Tytuł innowacji:

Słówko tygodnia.

  1. Nazwa placówki:

Zespół Szkolno-Przedszkolny w Sokolnikach

  1. Autor:

Irmina Żarska

  1. Osoba wprowadzająca:

Agnieszka Bartoszek

  • Rodzaj innowacji:

programowo-metodyczna

  • Zakres innowacji:
  • Adresaci innowacji: uczniowie klasy VIII Zespołu Szkolno- Przedszkolnego w Sokolnikach.
  • Zajęcia edukacyjne, które obejmuje innowacja: obowiązkowe lekcje języka polskiego
  • Czas realizacji innowacji:
  • data wprowadzenia: 16.09.2024.
  • data zakończenia: 20.06.2025.
  • Motywacja wprowadzenia innowacji:

Innowacja Słówko tygodnia jest odpowiedzią na coraz częściej pojawiające się trudności związane z rozumieniem wypowiedzi czytanych i pisanych oraz brak różnorodności semantycznej komunikatów uczniów.

  • Założenia innowacji:

Cele główne:

  • wzbogacanie słownictwa uczniów,
  • zachęcanie i motywowanie uczniów do uczenia się zagadnień z zakresu języka polskiego.

Cele szczegółowe:

  • uatrakcyjnienie lekcji języka polskiego,
  • pogłębianie zainteresowania przedmiotem,
  • zwiększanie sprawności w zakresie słuchania i czytania ze zrozumieniem,
  • rozwijanie aktywności uczniów w zakresie wykorzystywania trudnych słów,
  • wykorzystywanie przez uczniów nowych słów w mowie i piśmie.
  1. Harmonogram realizacji innowacji:
L.P.Zakres działaniaTermin
1.Zapoznanie uczniów z tematem i zakresem innowacji.16.09.2024
2.Cotygodniowe wprowadzanie „słówka tygodnia”                   i aktywności z nim związanych (używanie w mowie, piśmie, sprawdzenie znajomości znaczenia): absencja, konsensus, kumulacja, kondensacja, kontemplacja, relatywny, efemeryczny, kolokwialny, weryfikacja, epizodyczny, redukcja,lakoniczny, koherencja, deprecjonować, koligacja, inercja, anomalia, adaptacja, niwelować, korelacja, stagnacja, kwintesencja, retrospekcja, profanacja, kwintesencja, megalomania, prekursor, antagonizm, omniscencja, filantropia, parafraza,destrukcja, koncept.wrzesień 2024                      – czerwiec 2025
3.Ewaluacja projektu (ankieta, quiz, sprawozdanie).czerwiec 2025
  • Spodziewane korzyści z wprowadzenia innowacji:
  1. Oczekiwane efekty dla ucznia:
  2. wzbogacenie słownictwa,
  3. zwiększona motywacja do uczenia się zagadnień z zakresu języka polskiego,
  4. atrakcyjniejsze lekcje języka polskiego,
  5. zwiększenie sprawności w zakresie czytania i słuchania ze zrozumieniem,
  6. rozwinięcie aktywności uczniów w zakresie używania trudnych słów.
  7. Oczekiwane efekty dla szkoły:
  8. podnoszenie jakości pracy szkoły,
  9. wzbogacanie oferty edukacyjnej szkoły,
  10. promocja szkoły w środowisku lokalnym i ogólnopolskim,
  11. zwiększenie atrakcyjności prowadzonych lekcji.
  • Ewaluacja innowacji:

W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi ankietę wśród uczniów oraz rodziców (mającą na celu poznanie ich opinii dotyczącej wprowadzonej innowacji pedagogicznej), a także końcoworoczny quiz sprawdzający stopień opanowania słów zaproponowanych w ramach innowacji. Szczegółowa analiza wyników ankiety oraz wyników quizu pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy. Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz przedstawione dyrektorowi szkoły oraz nauczycielom w czasie posiedzenia Rady Pedagogicznej Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Sokolnikach w czerwcu 2025 roku.

INNOWACJA PEDAGOGICZNA “Lekturownik z pasją

  1. Tytuł innowacji:

Lekturownik z pasją

  1. Nazwa placówki:

Zespół Szkolno-Przedszkolny w Sokolnikach

  1. Autor:

Aleksandra Fuchs

  1. Osoba wprowadzająca:

Agnieszka Bartoszek

  • Rodzaj innowacji:

programowo-metodyczna

Zakres innowacji:

            Adresatami innowacji są uczniowie klasy ósmej szkoły podstawowej.  Czas realizacji innowacji obejmuje rok szkolny 2024/ 2025. Zajęcia innowacyjne odbywać się będą jako element godziny lekcyjnej, w czasie omawiania lektur szkolnych.

            Niniejsza innowacja ma na celu utrwalenie i gromadzenie wiedzy na temat treści lektur i interesujących uczniów książek.  Ma ona zachęcać i motywować uczniów do samodzielnej pracy oraz wymiany doświadczeń i poszerzania swojej wiedzy. Jest to kontynuacja innowacji z roku szkolnego 2023/2024.

Motywacja wprowadzenia innowacji:

            Innowacja Lekturownik z pasją jest odpowiedzią na ułatwienie uczniom czytania obowiązkowych tekstów, a także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej.

            Na podstawie pracy z uczniami można stwierdzić, iż ci niechętnie sięgają po lektury szkolne, a duża ilość uczniów korzysta jedynie ze streszczeń. Dlatego też główną przyczyną opracowania innowacji z tego przedmiotu była potrzeba takiego ich wprowadzania, by zainteresować uczniów tekstami, które jako obowiązkowe pojawiają się na egzaminie po klasie ósmej. Innowacja ta w klasie siódmej przyniosła bardzo duże rezultaty – uczniowie chętnie opracowywali lektury, tworzyli do każdej z lektur grafonotki, co przyczyniło się do lepszego zrozumienia treści oraz opanowania materiału.

Opis innowacji:

Innowacja Lekturownik z pasją będzie wprowadzona w klasie ósmej po to, by zachęcić uczniów do czytania lektur szkolnych oraz usystematyzować ich wiedzę do egzaminu ósmoklasisty.  Należy w sposób kreatywny przedstawić sposób opracowania lektur, pokazać, że czytanie jest wspaniałe i można z niego czerpać pełnymi garściami. Uczniowie powinni także mieć lektury w jednym zeszycie, co ułatwi powtórki do egzaminu i uporządkuje ich wiedzę. Odpowiedzią na te potrzeby jest właśnie innowacja z języka polskiego, która ma zachęcać, kształtować, motywować i utrwalać wiedzę z lektur szkolnych.

ZAŁOŻENIA OGÓLNE:

1.Innowacja skierowana jest do uczniów klasy VIII – jest to kontynuacja innowacji przeprowadzonej w klasie VII w roku szkolnym 2023/2024.  

2. Główne założenia pracy:

– wykorzystanie dodatkowego zeszytu, najlepiej A4 (pozwala na dłuższe jego używanie i wklejanie, malowanie notatek w większym formacie), w którym znajdą się wszelkie potrzebne informacje dotyczące lektur szkolnych;

– poszerzenie zakresu książek o pozycje samodzielnie przeczytane i przygotowane przez uczniów; dzielenie się wiedzą i pasją czytelniczą z innymi;

– wdrożenie pracy metodą map myśli, rysopisów, myślografii, wklejek, samodzielnych rysunków i zapisków;

CELE INNOWACJI:

Cel główny: utrwalenie, gromadzenie wiedzy na temat treści lektur i interesujących uczniów książek;

Cele szczegółowe:

– doskonalenie precyzyjnego gromadzenia i przetwarzania informacji;

– zainteresowanie uczniów tekstami lektur szkolnych;

– usprawnienie umiejętności pracy indywidualnej i grupowej;

– wykorzystanie innych, ciekawych form pracy;

– zachęcenie do czytania;

– poszerzenie wiedzy;

– przygotowanie uczniów do egzaminu po klasie ósmej;

METODY I FORMY PRACY:

Przy każdorazowym omawianiu lektury uczeń przy pomocy nauczyciela, w grupie i samodzielnie tworzy swoje notatki z książek. Wykorzystuje różne metody pracy (mapy myśli, rysopisy, myślografia, wklejki, samodzielne rysunki i zapiski). Po omówieniu każdej z lektur następuje podsumowanie i ocena zebranego materiału. Uczeń uzupełnia notatki z lekcji o materiały dodatkowe, samodzielnie przeczytane książki.

PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA I EFEKTY:

Uczniowie:

– zdobywają wiedzę w sposób niewymuszony i kreatywny;

– wykorzystują możliwości, jakie dają aktywizujące metody nauczania;

– uczą się planowania i prowadzenia notatek w najbardziej odpowiedni dla ich samych sposób, rozwijają strategie uczenia się;

– mają możliwość wykorzystać swoje talenty, inicjatywę i zaangażowanie;

– ciekawie spędzają czas przy omawianiu obowiązkowych lektur;

– uczą się przejrzystości i notowania, które przyda się na każdym przedmiocie szkolnym;

– indywidualizacja nauczania – podnoszenie wyników edukacyjnych uczniów;

Nauczyciel:

– podnosi jakość pracy szkoły;

– wykorzystuje ciekawe formy pracy;

– korzysta ze stron internetowych, które poszerzają jego własną wiedzę;

– jest prowadzącym zajęcia, ale niczego nie narzuca, naprowadza, zachęca, uczy samodzielności uczniów;

TEMATYKA ZAJĘĆ:

 Zagadnienia zostały opracowane w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla drugiego etapu edukacyjnego. Przewidziano realizację siedmiu bloków obejmujących lektury obowiązkowe i uzupełniające przewidziane w nowej podstawie programowej:

Klasa 8:

Aleksander Kamiński, Kamienie na szaniec

Adam Mickiewicz, Reduta Ordona, Pan Tadeusz (księgi: I, II, IV, X, XI, XII)

Sławomir Mrożek, Artysta

Henryk Sienkiewicz, Latarnik, Quo vadis (fragmenty)

Stefan Żeromski, Syzyfowe prace (fragmenty)

Lektury uzupełniające:

Eric-Emmanuel Schmitt, Oskar i pani Róża

Arkady Fiedler, Dywizjon 303

EWALUACJA:

            W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi:

 – podsumowanie dotyczące przydatności innowacji i ewentualnych jej modyfikacji;

– rozmowy indywidualne i grupowe z uczniami;

            Szczegółowa analiza wyników ankiety, przeprowadzonych rozmów oraz wyników klasyfikacji pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy.

Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione dyrektorowi szkoły.

Termin realizacji projektu: 9.09.1024r- 31.05.2025r.

CEL PROJEKTU – INNOWACJI “NATALKA I ANTEK W ŚWIECIE WIELKIEJ MATEMATYKI”

1. Celem głównym projektu jest zwiększenie kompetencji matematycznych i rozwijanie u dzieci

  • zainteresowania matematyką poprzez wykonywanie zadań metodą projektu.

2. Cele szczegółowe:

a) popularyzacja matematyki,

b) tworzenie warunków do różnorodnej aktywności ucznia w toku realizacji zadań stawianych

przez nauczyciela,

c) podniesienie u ucznia motywacji do nauki matematyki,

d) rozbudzanie i kształtowanie zainteresowań matematycznych ucznia,

e) rozwijanie uzdolnień ucznia,

f) umożliwienie odniesienia sukcesu w nauce matematyki,

g) rozwijanie wyobraźni przestrzennej,

h) rozwijanie samodzielności, korzystanie z posiadanej wiedzy w sposób twórczy,

i) rozwijanie kompetencji cyfrowych ucznia i nauczyciela,

j) kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego,

k) aktywizowanie ucznia, zachęcanie do wykazywania inicjatywy i realizowania własnych pomysłów,

l) promocja placówki oświatowej,

ł) rozwijanie współpracy między nauczycielami,

Moduły projektu:

Moduł I: Matematyka w grach planszowych.

Moduł II: Matematyka w sklepie

Moduł III: Matematyka w ciele człowieka

Moduł IV: Matematyka na urodzinach

Moduł V: Matematyka w Straży Pożarne

Moduł VI: Matematyka w restauracji

Moduł VII: Matematyka w ogródku

Moduł VIII: Matematyka w Kosmosie – podróż do gwiazd.

Osoba wprowadzająca innowację: Paulina Kula

Cel główny:

– usprawnianie motoryki małej, czyli precyzyjnych ruchów rąk,
dłoni i palców;- usprawnianie grafomotoryki i prawidłowego chwytu narzędzia pisarskiego;

– usprawnianie motorki dużej, kontroli posturalnej i koordynacji;

– wpływanie na wszechstronny rozwój uczniów poprzez stwarzanie
sytuacji sprzyjających aktywizowaniu myślenia, rozwijaniu
aktywności twórczej u dzieci pozwalające na kreatywne działania
z wykorzystaniem nietypowych pomocy i przyborów.

Cele szczegółowe:

– kształtowanie i doskonalenie podstawowych zdolności
motorycznych (siła, szybkość, równowaga, koordynacja);

– normalizacja napięcia mięśniowego;

– wzmacnianie stabilizacji centralnej oraz stabilizacji obręczy
barkowej;

– wzmacnianie mięśni posturalnych odpowiedzialnych
za prawidłową kontrolę postawy;

– doskonalenie orientacji przestrzennej i orientacji w schemacie
własnego ciała;

– poprawa umiejętności chwytnych rąk;

– rozwijanie sprawności dłoni i koordynacji oburęcznej;

– doskonalenie umiejętności prawidłowego posługiwania się
przyborami piszącymi;

– rozwijanie zdolności manipulacyjnych i precyzyjnych ruchów rąk;

– rozwój płynności ruchów nadgarstka i palców;

– doskonalenie sprawności grafomotorycznej i nauka pisania;

– wydłużenie zdolności koncentracji uwagi;

– poprawa sprawności manualnej w codziennych czynnościach
wymagających wykonywania drobnych, precyzyjnych ruchów ręki,
m. in. posługiwania się sztućcami podczas jedzenia, ubierania,
wiązania sznurowadeł, zapinania guzików oraz swobodnego
posługiwania się przedmiotami codziennego użytku;

– rozwój kreatywności, tworzenie konstrukcji z naturalnych
materiałów oraz nietypowych przedmiotów;

– stymulacja sensoryczna całego ciała i dłoni (stymulacja
przedsionkowa, proprioceptywna i dotykowa)

– doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej;

– rozwijanie samodzielności i odpowiedzialności za wyniki własnej
pracy;

– nauka aktywnego spędzania czasu wolnego;

– budzenie i wyzwalanie spontanicznej radości poprzez zabawę,
doświadczanie i eksperymentowanie;

– wzmocnienie poczucia własnej wartości;

– poznanie nowych zabaw;

– zapobieganie i pokonywanie trudności w nauce.

PRZEWIDYWANE EFEKTY:
Odpowiednio dobrane ćwiczenia oraz systematyczne ich prowadzenie
zgodnie z założoną tematyką wpłyną na :

– wzrost sprawności ruchowej całej całego ciała, kończyny górnej
i poprawę kontroli posturalnej

– poprawę stabilizacji posturalnej która przekłada się na umiejętność prawidłowej postawy ciała w trakcie pracy stolikowej oraz
podczas zabawy

– normalizację napięcia mięśniowego

– progres czynności manipulacyjnych dłoni,

– sprawność w posługiwaniu się przedmiotami codziennego użytku

– poprawę wykonywania kontrolowanych i precyzyjnych ruchów
palców oraz zdolności manipulacyjnych,

– poprawę umiejętności właściwego chwytu i koordynacji i współdziałania rąk,

– rozwój umiejętności grafomotorycznych (kolorowania, rysowania,
pisania, wycinania, modelowania)

– progres w orientacji przestrzeni i w schemacie własnego ciała,

– poprawa chwytu pisarskiego oraz praksji (zwiększenia umiejętności planowania ruchu),

– wzmocnienie koncentracji uwagi,- poprawę współdziałania w grupie


Innowacja pedagogiczna „Fascynująca podróż w świat programowania i robotyki z GeniBotem” realizowana w klasie trzeciej w ZSP w Sokolnikach

Dane dotyczące innowacji:
Temat innowacji: „Fascynująca podróż w świat programowania i robotyki z Genibotem”. Nazwa placówki: Zespół Szkolno- Przedszkolny w Sokolnikach
Autor innowacji: Urszula Motyka
Przedmiot, na którym będzie wprowadzona innowacja: zajęcia kreatywnych- 1 godz. tygodniowo
Rodzaj innowacji: organizacyjno-metodyczna
Data wprowadzenia innowacji: wrzesień 2024
Data zakończenia innowacji: czerwiec 2025

Opis innowacji:
Nowe technologie w edukacji to jeden z tych tematów, o których zrobiło się ostatnio głośno i nic nie wskazuje na to, by ta tendencja miała się zmienić. Genibot to niezwykle uniwersalny, wyposażony w wiele funkcji robot edukacyjny do nauki programowania. Otwiera dzieciom drzwi do świata nowoczesnych technologii i edukacji w nurcie STEAM (science, technology, engineering, art, maths). Zachęca do eksperymentowania i poszukiwania kreatywnych rozwiązań. Praca z robotem, to ogromne korzyści dla dziecka, świetna zabawa, która rozwija miękkie kompetencje takie jak: logiczne, algorytmiczne myślenie czy zadaniowe podejście do stawianych problemów. Robot GeniBot mówi w dwóch językach – polskim oraz angielskim, co ułatwia naukę młodszym dzieciom, ale także daje dodatkowe możliwości nauki języka angielskiego. Uczenie logicznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów, pracy zespołowej, odpowiedzialnego korzystania z urządzeń mobilnych ważne jest już od najmłodszych lat. Kompetencje cyfrowe kształtować możemy w różnym okresie, w połączeniu z innymi ważnymi dla dziecka tematami, pamiętając o dopasowaniu metod do wieku i możliwości rozwojowych naszych wychowanków. Dzieci z natury są ciekawe świata, chcą doświadczać, eksperymentować, działać. Odpowiedzią na wyżej wymienione potrzeby małego człowieka może być innowacja wprowadzająca edukację w modelu STEAM (Science, Technologies, Engineering, Arts, Mathematics). Idea ta to spójne połączenie wiedzy z różnych obszarów: nauki, technologii, inżynierii, sztuki oraz matematyki. Taki sposób pracy powoduje, że dziecko z biernego odbiorcy staje się twórcą, konstruktorem poszukującym najlepszych rozwiązań. Uczniowie angażując w działaniu wszystkie zmysły zdecydowanie lepiej zapamiętują to, czego się uczą, w atrakcyjny sposób utrwalają zdobytą wiedzę. Efektywność takich zajęć jest wyższa niż zajęć prowadzonych metodami transmisyjnymi, gdzie uczeń jest wyłącznie biernym odbiorcą podawanych mu treści. Zaproponowane aktywności w ramach tej innowacji pozytywnie wpłyną na wszechstronny rozwój dziecka, a zdobyte podczas zajęć kompetencje zostaną wykorzystane przez dziecko, niezależnie od tego, czy będzie chciało w dalszej przyszłości poszerzać swoje umiejętności w zakresie programowania, czy nie. Zajęcia przeprowadzane z użyciem niestandardowych rozwiązań stawiają na wszechstronny rozwój i angażują uwagę dziecka.

Cele główne: • poszerzenie wiadomości na temat robotów, • wprowadzenie zasad pracy z robotem edukacyjnym, • rozwijanie orientacji przestrzennej, • rozwijanie miękkich kompetencji ( umiejętność pracy zespołowej, logiczne, algorytmiczne myślenie, zadaniowe podejście do stawianych problemów), • kształtowanie kompetencji kluczowych ze szczególnym naciskiem na kompetencje cyfrowe, matematyczne oraz językowe, • kształtowanie umiejętności reagowania na umowne symbole, • kształtowanie kompetencji językowych, • utrwalenie nazw dni tygodnia w języku polskim • programowanie robota GeniBot przy pomocy kart do kodowania.

Metody i formy:
Metody: podające, poszukujące, praktycznego działania,
Formy: grupowe, zespołowe, indywidualne
Wykorzystywane narzędzia dydaktyczne: • Narzędzia do kodowania offline (mata do kodowania, krążki, kolorowe kubki, kolorowe kartki, klocki lego), • Sprzęt komputerowy z dostępem do Internetu, • Tablica multimedialna, • Roboty edukacyjne: Genibot, • Materiały piśmiennicze,

Korzyści wdrożenia innowacji (przewidywane osiągnięcia):
Uczniowie: • Eksperymentują, szukają różnych rozwiązań stawianych im problemów, • Chętnie pracują w zespołach, dyskutują i szukają kompromisowych rozwiązań, biorąc pod uwagę potrzeby i oczekiwania innych, • Bezpiecznie, świadomie, czynnie i twórczo korzystają z nowoczesnych technologii

Nauczyciel: • Chętnie sięga po narzędzia TiK w swojej pracy, • Poszerza swoje kwalifikacje, kompetencje, Rodzice uczniów: • Chętnie współpracują z placówką, do której uczęszcza ich dziecko, • Poszerzają swoją wiedzę na temat korzystania z nowoczesnych technologii przez dzieci, Placówka: • Wzbogacenie bazy placówki o materiały dydaktyczno – metodyczne, • Wzbogacenie oferty edukacyjnej placówki i podniesienie jej atrakcyjności w środowisku lokalnym ,

Częstotliwość zajęć: Raz w tygodniu

Oto kilka przykładów tematów zadań, niektóre z nich będą realizowane na kilku jednostkach lekcyjnych:
1. Poznajemy Genibota- nasze pierwsze spotkanie z robotami.
2. Genibot- robot przy pomocy gestów zaprogramowany.
3. Powtórzenie dni tygodnia- wczoraj, jutro, dziś z Genibotem.
4. Utrwalamy figury geometryczne z Genibotem.
5. Winda, czyli poznajemy koordynaty z Genibotem.
6. Genibot dyrygentem- kodujemy kolorową muzykę.
7. Sztafeta z Genibotem- wstęp do debugowania.
8. Moja opowieść- Genibot podąża za linią.
9. Szukamy odpowiedniej bazy.
10. Dbamy o środowisko.
11. Utrwalanie części mowy z Genibotem.
12. Przypominamy układ słoneczny z Genibotem.
13. Podróż po Polsce z Genibotem.
14. Świat figur z Genibotem.
15. 24 godziny z życia Genibota.
16. Matematyczny slalom z Genibotem.
17. Zdrowe odżywianie z Genibotem- wykorzystanie funkcji w programowaniu.

Innowacja pedagogiczna „ Robotyka i programowanie z klockami Lego Education” realizowana w klasie 2 w ZSP w Sokolnikach

Dane dotyczące innowacji:

Temat innowacji: „ Robotyka i programowanie z klockami Lego Education”

Nazwa placówki: ZSP w Sokolnikach

Autor innowacji: Urszula Motyka

Przedmiot, na którym będzie wprowadzona innowacja: zajęcia kreatywne- 1 godz. tygodniowo

Rodzaj innowacji: organizacyjno-metodyczna

Data wprowadzenia innowacji: wrzesień 2024

Data zakończenia innowacji: czerwiec 2025

Opis innowacji:

Współczesny świat wymaga umiejętności związanych z technologią. Zajęcia z robotyki są świetnym wprowadzeniem do dziedziny STEM (nauki, technologii, inżynierii, matematyki), co może być przydatne w przyszłych ścieżkach zawodowych. Zabawa z robotami może być silnym motywatorem do nauki. Zajęcia z robotyki dla dzieci oferują szereg korzyści, zarówno w kontekście rozwoju osobistego, jak i naukowego. Programowanie i konstruowanie robotów wymagają logicznego myślenia. Dzieci uczą się planowania krok po kroku, co rozwija ich zdolności analityczne. Realizując zadania związane z robotyką, uczniowie zyskują praktyczne doświadczenie z matematyką. Konstruowanie i programowanie stawia dzieci przed problemami, które wymagają kreatywnego myślenia. Wprowadza je do procesu tworzenia i rozwiązywania problemów. Zajęcia te wymagają współpracy i komunikacji między uczestnikami. Dzieci uczą się działać w zespole, dzielić się zadaniami i rozwiązywać problemy wspólnie. Zasadniczym celem zajęć jest wyposażenie ucznia w umiejętności oraz wiedzę przydatne i pożądane w rozwijającym się świecie, a także wzbudzenie zainteresowania zagadnieniami związanymi z techniką i nowymi technologiami. Drugorzędnym celem jest rozwój umiejętności miękkich, takich jak myślenie logiczne, przestrzenne i komutacyjne ( to umiejętność, która pozwala nam rozwiązywać złożone problemy poprzez dzielenie ich na mniejsze i prostsze etapy), ze szczególnym uwzględnieniem rozwiązywania problemów, dekompozycji, wnioskowania i korekty błędów.

Cele główne : • wspomaganie kształcenia uczniów poprzez zastosowanie zestawów Lego Education We Do 2.0, • szerzenie idei programowania z wykorzystaniem klocków, • analityczne myślenie oraz wyciąganie wniosków, programowanie, projektowanie oraz kreowanie ruchomych modeli. • Innowacja ma zachęcać i motywować uczniów do rozwijania myślenia poprzez programowanie.

Cele szczegółowe: • opanowanie podstaw programowania, • przekazanie wiedzy dotyczącej budowania i sterowania robotami, • rozwój zdolności poznawczych i kreatywności, • prezentacja pozytywnej roli błędu w procesie twórczym, • rozwój zdolności komunikacyjnych i nauka pracy w grupie, • rozwój motoryki małej i wyobraźni przestrzennej, • alfabetyzacja cyfrowa i rozwój kompetencji cyfrowych, • wprowadzeniem do dziedziny STEM (nauki, technologii, inżynierii, matematyki),

Przewidywane efekty :

• Uczniowie po przeprowadzonych zajęciach nabędą wiadomości i umiejętności praktyczne w zakresie programowania i konstruowania robotów. • Rozwiną zdolności posługiwania się technologią komputerową oraz nabędą umiejętności logicznego myślenia, pomysłowości, sprawności manualnej oraz wyobraźni przestrzennej. • Uczniowie udoskonalą swoje umiejętności z zakresu komunikacji interpersonalnej oraz samooceny własnej pracy. • Zajęcia ukształtują w uczniach poszanowanie powierzonych klocków, a zwłaszcza wdrożą do utrzymania ładu i porządki na stanowisku pracy. • Wpłyną też na podniesienie jakości pracy szkoły oraz urozmaicenie i uatrakcyjnienie oferty szkoły.

Nauczyciel:

• Wykorzystuje zdobytą w czasie szkoleń wiedzę i umiejętności;

Tematyka zajęć ( kilka przykładów): • Wprowadzenie do robotyki WEDO. Uczniowie uczą się w jaki sposób uruchomić program komputerowy WEDO oraz zapoznają się z interfejsem programu. Poznawanie zastosowania ikonek w programie We Do 2.0. Nagrywanie i odtwarzanie dźwięków. Poznają zastosowanie ikonek, uczą się zapisywać swoje projekty. Uczniowie prowadzą dyskusję o znanych robotach występujących w życiu codziennym. Budowanie małego pojazdu wg instrukcji krok po kroku- robocik ciągnący przyczepkę. • „Kotek”- badanie czynników wpływających na prędkość poruszania się tego ssaka. • Wkrótce Święta- „Choinka”- rozmowa n/t zwyczajów bożonarodzeniowych. Konstruowanie obrotowej choinki. • Skuter śnieżny- wykorzystanie czujnika przechyłu. Bezpieczne poruszanie się po zamarzniętych jeziorach lub rzekach. • „Karuzela ”- tworzenie mechanizmu obrotowego z wykorzystaniem klocków. Bezpieczna zabawa w wesołym miasteczku. • „Milo”- łazik naukowy służący do eksploracji miejsc dla człowieka. Współpraca z innymi łazikami aby wykonywać zadania. • Wesoły fan- wykorzystanie czujnika ruchu do wykonania wesołej zabawki. • Bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni. • I wiele innych ciekawych projektów.

INNOWACJA PEDAGOGICZNA „Magia płynąca z ciszy”

Imię i nazwisko autora: Małgorzata Lekan

Temat innowacji:

Lekcje ciszy według pedagogiki Marii Montessori w świetlicy szkolnej

Nauczyciel realizujący:  Wiesława Duszkiewicz, Zych Janina

Temat:   Lekcje ciszy według pedagogiki Marii Montessori w świetlicy szkolnej

Przedmiot:  Zajęcia opiekuńczo – wychowawcze w świetlicy

Czas trwania: 30.09.2024 r. – 31.05.2025 r.

            Świetlica szkolna to jedno z najgłośniejszych miejsc w szkole. Wprowadzanie tego rodzaju innowacji może się wydawać paradoksalne i karkołomne, bo przecież rolą świetlicy jest organizowanie uczniom wolnego czasu, nauki własnej, pomocy w odrabianiu zadań domowych, czy swobodna zabawa z rówieśnikami,  a nie nakaz siedzenia cicho, z którym takie lekcje mogą kojarzyć się mniej wtajemniczonym w pedagogikę M. Montessori.                                                                                                               

Zajęcia prowadzone w ramach innowacji mają pomóc dzieciom w odkrywaniu niedocenianej w obecnych czasach wartości ciszy. Ciszy rozumianej nie jako przymus milczenia, ale stan wewnętrznego spokoju i skupienia, który wzbogaca ludzkie doświadczenia i odczucia. Żądanie ciszy i spokoju dzieci często słyszą jako nakaz, brzmiący i odbierany zwykle raczej w nieprzyjemnej formie (upominający ton głosu, karcące spojrzenie), itp. Aby cisza nie kojarzyła się dzieciom z niczym nieprzyjemnym, w tym celu między innymi właśnie powstała ta innowacja. Chciałabym, by dzieci, uczestnicząc w niej doceniły znaczenie odpoczynku, koncentracji i głębszego poznawania siebie, dzięki odpowiednio dobranym zabawom, ćwiczeniom zmysłów, wprowadzeniu pewnych indywidualnych zasad i grupowych rytuałów…By zaprzyjaźniły się z ciszą, bo jest ona skarbem dla rozwoju dziecka. Powinniśmy więc przyzwyczajać dzieci do zabawy w ciszy, do spokojnych rozmów bez grającego w tle radia czy telewizora, do cichego zamykania drzwi czy odsuwania krzesła, do cierpliwego czekania na swoją kolej. Lekcje ciszy i milczenia zaprocentują w przyszłości, kiedy nastoletnie już dziecko zapragnie odpowiedzieć sobie na podstawowe pytania, które od zawsze brzmią tak samo: Kim jestem? Czego pragnę? Co jest dla mnie ważne? Odpowiedzi na nie łatwiej przyjdą w oswojonej i przyjaznej ciszy.

Innowacja pedagogiczna
“Zdrowe życie i pierwsza pomoc”


Temat innowacji: Zdrowe życie i pierwsza pomoc
Rodzaj innowacji: Mieszana (programowa, metodyczna, organizacyjna)
Zastosowanie różnych metod i technik nauczania: Interdyscyplinarne podejście do edukacji prozdrowotnej, integracja zagadnień związanych ze zdrowym stylem życia, aktywnością fizyczną oraz pierwszą pomocą
w ramach programu nauczania.
Nauczyciele realizujący innowację: Urszula Motyka, Paulina Kula, Bogusława Chmiela
Termin realizacji innowacji: Rok szkolny 2024/2025
Czas trwania: Rozpoczęcie: wrzesień 2024, zakończenie: czerwiec 2025
Uczniowie objęci innowacją: Klasy I-III

Cele ogólne:
• Promowanie zdrowego stylu życia wśród dzieci.
• Rozwijanie sprawności fizycznej poprzez regularne aktywności ruchowe.
• Nauka podstawowych zasad udzielania pierwszej pomocy.

Cele szczegółowe:

  1. Zdrowe nawyki żywieniowe:
    Uczeń rozumie znaczenie zdrowego odżywiania, potrafi wybierać zdrowe produkty i komponować zbilansowane posiłki.
  2. Aktywność fizyczna:
    Uczeń uczestniczy w regularnych ćwiczeniach fizycznych, rozumie znaczenie ruchu dla zdrowia i dobrego samopoczucia.
  3. Higiena osobista:
    Uczeń zna i stosuje zasady higieny osobistej, rozumie ich znaczenie dla zdrowia.
  4. Pierwsza pomoc:
    Uczeń zna podstawowe zasady udzielania pierwszej pomocy, potrafi zareagować w sytuacjach awaryjnych.
  5. Praca w zespole:
    Uczeń potrafi efektywnie współpracować w grupie, realizując zadania związane z projektem.
  6. Umiejętność prezentacji i komunikacji:
    Uczeń potrafi prezentować swoje prace i wyniki grupowych zadań, rozwijając swoje umiejętności komunikacyjne.
    Spodziewane efekty:
    Uczniowie zdobędą wiedzę na temat zdrowego stylu życia, rozwiną sprawność fizyczną oraz nauczą się podstaw udzielania pierwszej pomocy. Projekt przyczyni się do kształtowania postaw prozdrowotnych, wzmocnienia świadomości zdrowotnej oraz rozwinięcia umiejętności współpracy i komunikacji.

Opis innowacji:
Innowacja “Zdrowe życie i pierwsza pomoc” jest kompleksowym programem edukacyjnym, którego celem jest promowanie zdrowego stylu życia oraz rozwijanie umiejętności związanych z pierwszą pomocą wśród dzieci. Projekt składa się z dziesięciu modułów tematycznych,
realizowanych od września do czerwca, które obejmują zagadnienia związane z odżywianiem, aktywnością fizyczną, higieną oraz pierwszą pomocą.
Uczniowie biorą udział w różnorodnych aktywnościach, takich jak warsztaty kulinarne, zajęcia sportowe, gry ruchowe, warsztaty z higienistką szkolną oraz ćwiczenia z udzielania pierwszej
pomocy. Projekt łączy teorię z praktyką, angażując uczniów w działania, które mają na celu nie tylko zdobycie wiedzy, ale także rozwijanie umiejętności i postaw prozdrowotnych. Program innowacji jest elastyczny i dostosowany do możliwości i potrzeb uczniów, co pozwala
na indywidualizację nauczania i wsparcie każdego ucznia w jego rozwoju.