Tematem kwietniowych zajęć w ramach innowacji Pedagogicznej „Grafomotoryka w zabawach ukryta” były ćwiczenia graficzne, zabawy literkowe, liczne ćwiczenia precyzyjne, zapoznawanie z graficznym obrazem liter.
Jedno z zadań polegało na tym, że dzieci ozdabiały wybraną przez siebie literę pieczatkami, następnie odszukiwały tę literę wśród pozostałych. Kolejno na pisance styropianowej, na której były zapisane litery, dziecko szukało wybranych liter i odczytywało powstały wyrazy. Odnalezione litery tworzące wyraz dziecko zaznaczało pinezką. Innym ćwiczeniem rozwijającym naukę czytania było zadanie, gdzie nauczyciel układał wyraz na tabliczkach, a zadaniem dziecka było wciskać zapisane litery na popicie tworzące ten wyraz.
Kolejnymi ćwiczeniami były klamerkowe zabawy doskonalące chwyt pęsetowy oraz chwyt narzędzia pisarskiego. Wzmacnialiśmy dzięki temu koncentrację uwagi. Klamerki stanowią doskonały materiał ćwiczenia chwytu pęsetowego użycia palca wskazującego i kciuka oraz są świetnym wprowadzeniem do nauki pisania (chwyt klamerki przypomina chwyt ołówka). Zbieraliśmy pompony, wieszaliśmy pranie, segregowaliśmy klamerki według koloru, przeliczaliśmy elementy i przy odwiedzonej cyfrze przyczepialiśmy klamerkę, a także używaliśmy klamerek jako narzędzie do przenoszenia drobnych przedmiotów.
Ćwiczyliśmy też percepcję wzrokową wyszukując małych elementów na planszy. Po odnalezieniu zaznaczaliśmy różnymi przedmiotami wyszukany obrazek, a następnie tworzyliśmy kategorie z tych obrazków.
Następnie mieliśmy paluszkową gimnastykę. Stemplowaliśmy patyczkami higienicznymi różne wzory zwracając uwagę na kolor i kształt. Również były esy-floresy i sznurek w roli głównej. Dzieci stworzyły piękne obrazki sznurkowe. Sznurki rozcinały na różne wielkości, następnie przyklejały na pracę plastyczną. Dodatkowo oprócz sznurka wykorzystały wstążki.
W kolejnym ćwiczeniu przeplatały sznurek przez mały otwory podążając za wzorem, a następnie według własnego pomysłu.
Na zakończenie będąc w klimacie świąt Wielkanocnych dzieci ozdobiły napis Wesołych Świąt różnymi dostępnymi przyborami i materiałami m.in. kawa, pompony, makaron, suszone kwiaty, klocki, literki, cyferki magnetyczne, kolorowe kółka papierowe, pieczątki, misie itp.
Dzięki różnorodnym ćwiczeniom dzieci przygotowywały rękę do prawidłowego chwytu pisarskiego i zdobywały wiele cennych umiejętności przydatnych w edukacji przedszkolnej i szkolnej, a co najważniejsze świetnie się przy tym bawiąc.





