- NASZE PRZEDSZKOLE:
- jest miejscem bezpiecznym, przyjaznym dzieciom,
- jest otwarte na potrzeby dzieci i rodziców,
- wspomaga indywidualny i wszechstronny rozwój dzieci na miarę jego wieku i możliwości,
- umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom,
- stwarza warunki do twórczej aktywności, rozwijania umiejętności i kształtowania samodzielności oraz wartości moralnych,
- przestrzega prawa dziecka,
- dba o dobre stosunki międzyludzkie oraz skuteczną komunikację interpersonalną,
- wspiera działania wychowawcze i edukacyjne rodziców,
- analizuje i ocenia efekty swojej pracy,
- posiada bogatą ofertę edukacyjną poprzez stosowane aktywne metody pracy, programy oraz innowacje pedagogiczne, sprzyjające wyzwalaniu aktywności własnej dzieci, rozwijające ich zainteresowania i służące osiąganiu przez nie gotowości szkolnej na wysokim poziomie,
- stymuluje rozwój odpowiedzialności, samodzielności i współpracy u dzieci w wieku przedszkolnym,
- zatrudnia wykwalifikowaną, kompetentną, zaangażowaną i odpowiedzialną kadrę pedagogiczną.
- DZIAŁANIA PODNOSZĄCE JAKOŚĆ PRACY PRZEDSZKOLA:
- Zapewnienie dzieciom możliwości wszechstronnego rozwoju i przygotowanie ich do codziennego życia, poprzez umożliwienie im samodzielnego działania
- stosowanie różnorodnych form i metod pracy,
- korzystanie z programów dodatkowych,
- angażowanie dzieci do podejmowania wspólnego działania i pracy w grupie,
- wdrażanie do dobrej praktyki codziennych obowiązków w przedszkolu,
- stwarzanie sytuacji pozwalających na podejmowanie przez dziecko działań na rzecz własnego rozwoju,
- stosowanie wzmocnień pozytywnych,
- okazywanie szacunku i cierpliwość dla działań dziecka, zachęcanie do ponawiania prób.
Wspieranie we wszystkich sferach (poznawczej, fizycznej, emocjonalno – społecznej moralnej i zdrowotnej) z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i możliwości każdego dziecka:
- opracowanie odpowiednich narzędzi diagnostycznych,
- systematyczne badanie umiejętności dzieci,
- rozwijanie i wspieranie zainteresowań i uzdolnień,
- stworzenie dziecku możliwości samodzielnego zauważenia własnych błędów, a tym samym ich korygowania,
- stworzenie dzieciom możliwości samodzielnego, twórczego działania,
- uwzględnienie możliwości rozwojowych dzieci,
- kształcenie nawyków zdrowego stylu życia, wdrażanie do przestrzegania zasad higieny oraz zachęcanie do aktywnego spędzania czasu wolnego,
- szczegółowe rozpoznanie sytuacji dziecka, bieżące monitorowanie, dokumentowanie wyników, wspomaganie rozwoju,
- przeprowadzenie diagnozy wstępnej, końcowej,
- informowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka po diagnozie wstępnej i końcowej,
- bieżące wspieranie rozwoju dzieci, praca według indywidualnego programu, dokumentowanie wyników obserwacji,
- podkreślanie rangi wychowania przedszkolnego w zakresie zwiększenia szans edukacyjnych dzieci.
Dbanie o współpracę między placówką a środowiskiem rodzinnym
- rozbudzanie świadomości współpracy między rodzicem a nauczycielem,
- przekazywanie rodzicom rzetelnej informacji na temat postępów dziecka, jego zachowania i przyczyn ewentualnych niepowodzeń,
- informowanie rodziców o sposobach i możliwości uzyskania pomocy psychologiczno- pedagogicznej,
- włączanie rodziców i innych członków rodzin do podejmowania działań na rzecz przedszkola,
- szerzenie wiedzy i kompetencji rodziców, instruktaż rodziców,
- kontaktowanie się z rodzicami za pomocą gazetek przedszkolnych,
- tworzenie pozytywnej atmosfery w kontaktach z rodziną dziecka,
- zebrania ogólne z rodzicami, rozmowy i konsultacje indywidualne,
- zajęcia adaptacyjne,
- organizacja uroczystości, koncertów, inscenizacji, konkursów,
- włączanie rodziców do organizacji imprez kalendarzowych, przedszkolnych, konkursy, wycieczki,
- zapewnienie bezpieczeństwa w przedszkolu w oparciu o atmosferę wzajemnego zaufania.
Dbanie o współpracę ze środowiskiem lokalnym:
- współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, Szkołą Podstawową, Policją, Strażą Pożarną, Biblioteką Publiczną,
- włączanie się w organizowane na terenie gminy przedsięwzięcia kulturalne, konkursy oraz udział w imprezach o charakterze lokalnym.
Kształtowanie tolerancji, wrażliwości, wyrozumiałości i otwartości, zrozumienia dla pokonywanych trudności w działaniu praktycznym:
- kształtowanie prawidłowych relacji społecznych, poprzez ustalenie z dziećmi zasad współżycia w grupie,
- aktywizowanie poprzez pozytywną ocenę działań,
- angażowanie dzieci do pomocy kolegom,
- wyrabianie pozytywnych nawyków dotyczących codzienności ( dobre słowa, miłe zwroty),
- kształtowanie pozytywnego obrazu własnej osoby i radzenie sobie z emocjami,
- udział dzieci w przedsięwzięciach na rzecz społeczności lokalnej np. konkursy, przeglądy, akcje charytatywne i kulturalne.
Tworzenie zaplecza służącemu wspomaganiu rozwoju dziecka( planowanie, jakość, atrakcja, rozmieszczenie w zasięgu wzroku dziecka):
- tworzenie atrakcyjnych scenariuszy zajęć,
- bogacenie wystroju wnętrza sali, tworzenie kącików tematycznych, regionalnych,
- doposażenie sal w miarę możliwości,
- wzbogacanie zaplecza dydaktycznego,
- tworzenie atrakcyjnych pomocy,
- wykonywanie prac remontowych według potrzeb.
Wychowanek przedszkola
– potrafi dobrze funkcjonować w roli ucznia,
– wykazuje motywację do uczenia się, wysiłku intelektualnego i rozwijania własnych zainteresowań,
– posiada umiejętność koncentracji, współpracy w grupie, zdolność do obdarzania innych uwagą i porozumiewania się w zrozumiały dla nich sposób,
– posiada podstawową wiedzę o świecie,
– jest samodzielny, aktywny, kreatywny, obowiązkowy podejmuje prace na rzecz grupy i przedszkola,
– umie cieszyć się z własnych osiągnięć,
– potrafi wartościować normy i zasady postępowania własnego i kolegów,
– zna i przestrzega zasad bezpieczeństwa, higieny, dbałości o zdrowie i sprawności fizycznej,
– rozumie potrzebę szanowania przyrody i środowiska,
– czuje się Polakiem i Europejczykiem, zna symbole narodowe.