Przedszkole

  1. NASZE PRZEDSZKOLE:
  • jest miejscem bezpiecznym, przyjaznym dzieciom,
  • jest otwarte na potrzeby dzieci i rodziców,
  • wspomaga indywidualny i wszechstronny rozwój dzieci na miarę jego wieku i możliwości,
  • umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom,
  • stwarza warunki do twórczej aktywności, rozwijania umiejętności i kształtowania samodzielności oraz wartości moralnych,
  • przestrzega prawa dziecka,
  • dba o dobre stosunki międzyludzkie oraz skuteczną komunikację interpersonalną,
  • wspiera działania wychowawcze i edukacyjne rodziców,
  • analizuje i ocenia efekty swojej pracy,
  • posiada bogatą ofertę edukacyjną poprzez stosowane aktywne metody pracy, programy oraz innowacje pedagogiczne, sprzyjające wyzwalaniu aktywności własnej dzieci, rozwijające ich zainteresowania i służące osiąganiu przez nie gotowości szkolnej na wysokim poziomie,
  • stymuluje rozwój odpowiedzialności, samodzielności i współpracy u dzieci w wieku przedszkolnym,
  • zatrudnia wykwalifikowaną, kompetentną, zaangażowaną i odpowiedzialną kadrę pedagogiczną.
  1. DZIAŁANIA PODNOSZĄCE JAKOŚĆ PRACY PRZEDSZKOLA:
  • Zapewnienie dzieciom możliwości wszechstronnego rozwoju i przygotowanie ich do codziennego życia, poprzez umożliwienie im samodzielnego działania
  • stosowanie różnorodnych form i metod pracy,
  • korzystanie z programów dodatkowych,
  • angażowanie dzieci do podejmowania wspólnego działania i pracy w grupie,
  • wdrażanie do dobrej praktyki codziennych obowiązków w przedszkolu,
  • stwarzanie sytuacji pozwalających na podejmowanie przez dziecko działań na rzecz własnego rozwoju,
  • stosowanie wzmocnień pozytywnych,
  • okazywanie szacunku i cierpliwość dla działań dziecka, zachęcanie do ponawiania prób.

Wspieranie we wszystkich sferach (poznawczej, fizycznej, emocjonalno – społecznej moralnej i zdrowotnej) z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i możliwości każdego dziecka:

  • opracowanie odpowiednich narzędzi diagnostycznych,
  • systematyczne badanie umiejętności dzieci,
  • rozwijanie i wspieranie zainteresowań i uzdolnień,
  • stworzenie dziecku możliwości samodzielnego zauważenia własnych błędów, a tym samym ich korygowania,
  • stworzenie dzieciom możliwości samodzielnego, twórczego działania,
  • uwzględnienie możliwości rozwojowych dzieci,
  • kształcenie nawyków zdrowego stylu życia, wdrażanie do przestrzegania zasad higieny oraz zachęcanie do aktywnego spędzania czasu wolnego,
  • szczegółowe rozpoznanie sytuacji dziecka, bieżące monitorowanie, dokumentowanie wyników, wspomaganie rozwoju,
  • przeprowadzenie diagnozy wstępnej, końcowej,
  • informowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka po diagnozie wstępnej i końcowej,
  • bieżące wspieranie rozwoju dzieci, praca według indywidualnego programu, dokumentowanie wyników obserwacji,
  • podkreślanie rangi wychowania przedszkolnego w zakresie zwiększenia szans edukacyjnych dzieci.

Dbanie o współpracę między placówką a środowiskiem rodzinnym

  • rozbudzanie świadomości współpracy między rodzicem a nauczycielem,
  • przekazywanie rodzicom rzetelnej informacji na temat postępów dziecka, jego zachowania i przyczyn ewentualnych niepowodzeń,
  • informowanie rodziców o sposobach i możliwości uzyskania pomocy psychologiczno- pedagogicznej,
  • włączanie rodziców i innych członków rodzin do podejmowania działań na rzecz przedszkola,
  • szerzenie wiedzy i kompetencji rodziców, instruktaż rodziców,
  • kontaktowanie się z rodzicami za pomocą gazetek przedszkolnych,
  • tworzenie pozytywnej atmosfery w kontaktach z rodziną dziecka,
  • zebrania ogólne z rodzicami, rozmowy i konsultacje indywidualne,
  • zajęcia adaptacyjne,
  • organizacja uroczystości, koncertów, inscenizacji, konkursów,
  • włączanie rodziców do organizacji imprez kalendarzowych, przedszkolnych, konkursy, wycieczki,
  • zapewnienie bezpieczeństwa w przedszkolu w oparciu o atmosferę wzajemnego zaufania.

Dbanie o współpracę ze środowiskiem lokalnym:

  • współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, Szkołą Podstawową, Policją, Strażą Pożarną, Biblioteką Publiczną,
  • włączanie się w organizowane na terenie gminy przedsięwzięcia kulturalne, konkursy oraz udział w imprezach o charakterze lokalnym.

Kształtowanie tolerancji, wrażliwości, wyrozumiałości i otwartości, zrozumienia dla pokonywanych trudności w działaniu praktycznym:

  • kształtowanie prawidłowych relacji społecznych, poprzez ustalenie z dziećmi zasad współżycia w grupie,
  • aktywizowanie poprzez pozytywną ocenę działań,
  • angażowanie dzieci do pomocy kolegom,
  • wyrabianie pozytywnych nawyków dotyczących codzienności ( dobre słowa, miłe zwroty),
  • kształtowanie pozytywnego obrazu własnej osoby i radzenie sobie z emocjami,
  • udział dzieci w przedsięwzięciach na rzecz społeczności lokalnej np. konkursy, przeglądy, akcje charytatywne i kulturalne.

Tworzenie zaplecza służącemu wspomaganiu rozwoju dziecka( planowanie, jakość, atrakcja, rozmieszczenie w zasięgu wzroku dziecka):

  • tworzenie atrakcyjnych scenariuszy zajęć,
  • bogacenie wystroju wnętrza sali, tworzenie kącików tematycznych, regionalnych,
  • doposażenie sal w miarę możliwości,
  • wzbogacanie zaplecza dydaktycznego,
  • tworzenie atrakcyjnych pomocy,
  • wykonywanie prac remontowych według potrzeb.

Wychowanek przedszkola

– potrafi dobrze funkcjonować w roli ucznia,

– wykazuje motywację do uczenia się, wysiłku intelektualnego i rozwijania własnych zainteresowań,

– posiada umiejętność koncentracji, współpracy w grupie, zdolność do obdarzania innych uwagą i porozumiewania się w zrozumiały dla nich sposób,

– posiada podstawową wiedzę o świecie,

– jest samodzielny, aktywny, kreatywny, obowiązkowy podejmuje prace na rzecz grupy i przedszkola,

– umie cieszyć się z własnych osiągnięć,

– potrafi wartościować normy i zasady postępowania własnego i kolegów,

– zna i przestrzega zasad bezpieczeństwa, higieny, dbałości o zdrowie i sprawności fizycznej,

– rozumie potrzebę szanowania przyrody i środowiska,

– czuje się Polakiem i Europejczykiem, zna symbole narodowe.