Świetlica

                   REGULAMIN ŚWIETLICY SZKOLNEJ

          w Zespole Szkolno – Przedszkolnym w Sokolnikach

I. Cele i zadania świetlicy szkolnej.

Głównym celem pracy świetlicy jest zapewnienie opieki wychowawczej uczniom po zajęciach szkolnych oraz stworzenie im optymalnych warunków rozwoju.

Cele te zostaną osiągnięte poprzez:

· stworzenie odpowiednich warunków do nauki i wypoczynku,

· dbanie o bezpieczeństwo i dobre samopoczucie,

· rozwijanie zainteresowań i zamiłowań,

· propagowanie aktywnych form spędzania wolnego czasu,

· kształtowanie postaw prospołecznych i patriotycznych,

· wdrażanie zasad moralnego współżycia i współdziałania w grupie,

· podnoszenie kultury życia codziennego,

· niwelowanie trudności dydaktycznych (np. pomoc w odrabianiu prac domowych),

· rozwijanie umiejętności radzenia sobie z różnymi sytuacjami trudnymi i problemowymi.

II. Założenia organizacyjne.

1.Świetlica jest czynna w godz. 11.40 – 15.40 w dni, w których odbywają się zajęcia dydaktyczne w szkole.

2. Grupa świetlicowa liczy 25 wychowanków.

3.Zakres zajęć świetlicy szkolnej w dni, w których nie odbywają się zajęcia dydaktyczne określa dyrektor.

3.W świetlicy zatrudnia się pracowników pedagogicznych, nauczycieli -wychowawców świetlicy, którzy są członkami Rady Pedagogicznej.

4.  Rodzice są zobowiązani do przestrzegania godzin pracy świetlicy szkolnej i punktualnego odbierania ich po skończonych zajęciach.

6. Do świetlicy szkolnej przyjmowani są w pierwszej kolejności uczniowie klas I-IV, których rodzice pracują zawodowo oraz uczniowie dojeżdżający. W przypadku wolnych miejsc, także inni uczniowie.

7. Opieką zostają objęci również uczniowie skierowani do świetlicy przez dyrekcję szkoły z powodu nieobecności nauczyciela, sporadycznie –  uczniowie wymagający opieki po zakończonych zajęciach oraz dzieci nie uczęszczające na lekcje religii ( te obecności są odnotowane w zeszycie ).

8. Kwalifikowania i przyjmowania uczniów do świetlicy dokonuje się  corocznie wyłącznie na podstawie pisemnego zgłoszenia rodziców lub prawnych opiekunów dziecka – Karta zgłoszenia dziecka do świetlicy.

9.W sprawach nie unormowanych niniejszym regulaminem wiążącą decyzję podejmuje dyrektor szkoły.

III. Zasady funkcjonowania świetlicy szkolnej.

1.Świetlica realizuje swoje zadania wg Rocznego Planu Pracy świetlicy szkolnej układanego przez wychowawców na dany rok szkolny. Plan ten jest zgodny z Programem Wychowawczo -Profilaktycznym Szkoły oraz Kalendarzem imprez i uroczystości szkolnych.

2.Wychowawca świetlicy odpowiada wyłącznie za bezpieczeństwo dzieci, które zostały przyprowadzone do świetlicy lub zgłosiły się do niej same po lekcjach.

3.Zasady opuszczania świetlicy przez dziecko określają rodzice w Karcie zgłoszenia dziecka do świetlicy. Dziecko może być odebrane przez rodzica/prawnego opiekuna lub osoby przez niego upoważnione (w tym rodzeństwo, które ma ukończony 10 r.ż).

4.Wszelkie zmiany dotyczące opuszczania świetlicy przez dziecko muszą być przekazane do wychowawcy świetlicy na datowanym i podpisanym przez rodziców piśmie.

5.W przypadku braku pisemnej informacji od rodziców dziecko nie będzie mogło opuścić świetlicy.

6. Świetlica nie odpowiada za zagubione rzeczy dzieci.

7. Uczeń sprawiający trudności wychowawcze, zagrażający swoim zachowaniem zdrowiu i bezpieczeństwu innych dzieci może być usunięty z listy uczestników świetlicy. Wniosek o usunięcie dziecka ze świetlicy przedstawia wychowawca świetlicy na posiedzeniu Rady Pedagogicznej. Rada Podejmuje stosowną uchwałę. Od decyzji Rady Pedagogicznej nie ma odwołania. Rodzice dziecka karnie usuniętego ze świetlicy mogą po raz kolejny starać się o umieszczenie dziecka w świetlicy dopiero w następnym roku szkolnym.

IV. Zadania nauczycieli-wychowawców świetlicy.

1. Zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim dzieciom przebywającym w świetlicy.

2. Organizowanie wychowankom pomocy w nauce.

3. Przeprowadzenie codziennych zajęć tematycznych.

4. Organizowanie gier i zabaw ruchowych.

5. Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień wychowanków.

6. Kształtowanie nawyków higieny i czystości.

7. Rozwijanie samodzielności i społecznej aktywności.

8.Współpraca z rodzicami i specjalistami.

V. Prawa i obowiązki uczestników zajęć świetlicowych.

Wychowanek ma prawo do:

1. Właściwie zorganizowanej opieki.

2. Życzliwego traktowania.

3. Swobodnego wyrażania myśli i przekonań.

4. Opieki wychowawczej.

5. Poszanowania godności osobistej.

6. Ochrony przed przemocą fizyczną i psychiczną.

Wychowanek jest zobowiązany do:

1.Przestrzegania regulaminu wewnętrznego świetlicy.

2.Przestrzegania zasad współżycia w grupie.

3.Współpracy w procesie wychowania.

4.Pomagania słabszym.

5.Dbałości o wspólne dobro, ład i porządek w świetlicy.

6.Ponoszenie odpowiedzialności za własne postępowanie.

VI. Kary i nagrody wobec wychowanków

Nagrody:

Każdy uczestnik zajęć świetlicowych może otrzymać nagrodę: za udział w konkursach, dobre zachowanie, przestrzeganie Regulaminu, kulturę osobistą itp. w postaci:

· pochwały ustnej,

· pochwały na piśmie do rodziców i wychowawcy klasy,

· nagrody rzeczowej,

· dyplomu.

Kary:

Za nie przestrzeganie zasad dobrego wychowania, naruszanie Regulaminu dla uczestnika świetlicy przewidziane są następujące kary:

· upomnienie ustne,

· ostrzeżenie w obecności grupy,

· pisemne powiadomienie rodziców i wychowawcy klasy o złym zachowaniu,

· wnioskowanie o obniżenie oceny zachowania,

· wnioskowanie o skreślenie z listy wychowanków świetlicy,

· rodzice ucznia, który dokonał zniszczenia wyposażenia świetlicy będą obciążeni pełną lub częściową odpłatnością za zniszczony lub uszkodzony sprzęt.

PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ ŚWIETLICY SZKOLNEJ    

 w roku szkolnym 2024/2025

w Zespole  Szkolno – Przedszkolnym

Przewidywane efekty podejmowanych działań podczas zajęć świetlicowych w kolejnych miesiącach :

 WRZESIEŃ

Uczeń:

1.Zna i przestrzega regulamin zasad obowiązujących w świetlicy szkolnej, zna drogę ewakuacji oraz zna sygnały alarmowe.

2. Zna i przestrzega przepisy BHP podczas zajęć w świetlicy oraz   zasady BHP zachowania się w drodze do i ze szkoły.

3. Potrafi nazwać swoje mocne strony.

4. Odróżnia zachowania pozytywne od negatywnych.

5. Zna pory roku i potrafi określić charakterystyczne cechy jesieni.

6. Rozpoznaje rodzaje liści i drzew.

7.Dba o swoje środowisko.

  PAŹDZIERNIK

Uczeń:

  1. Potrafi zredagować i złożyć życzenia.
  2.  Potrafi wymienić cechy prawdziwego przyjaciela.

    3. Zna tradycje szkoły i specyfikę pracy nauczyciela i innych                 pracowników szkoły.

   4. Wie jak opiekować się zwierzętami.

  • Zna tradycje związane z obchodami Święta Zmarłych w Polsce i innych kulturach.
  • Pamięta o swoich bliskich, zmarłych, kultywuje tradycję palenia zniczy na grobach bliskich.

7. Dostrzega walory i uroki jesieni.

LISTOPAD

Uczeń:

1. Kultywuje tradycje związane z obchodami różnych świąt i uroczystości.

2. Zna symbole narodowe.

3. Zna zasady zdrowego odżywiania.

4.Zna historię i zabytki swojej małej Ojczyzny –  Sokolnik.

5. Rozumie pojęcie tolerancji.

6.Zna i stosuje zwroty grzecznościowe.

7. Rozumie, jaki wpływ na zdrowie człowieka ma hałas.

8. Zna tradycje andrzejkowe i Katarzynek.

9.Rozumie potrzebę uprawiania sportu dla zdrowia.

GRUDZIEŃ

Uczeń:

1.Zna legendę o świętym Mikołaju.

2.Rozumie ideę pomagania potrzebującym.

3.Dba o estetykę prac technicznych i plastycznych.

4.Zna tradycje i zwyczaje związane ze świętami Bożego Narodzenia.

5.Potrafi precyzować swoje myśli na dany temat.

6.Potrafi prawidłowo zaadresować list i zredagować życzenia.

7.Umie wykonać ozdoby świąteczne, stosuje różne techniki i materiały.

8.Wie, jak należy opiekować się zwierzętami podczas zimy.

STYCZEŃ

Uczeń:

1.Zna nazwy miesięcy i pór roku.

2.Zna tradycje karnawałowe.

3.Potrafi docenić rolę dziadków w swoim życiu.

4.Zna zasady bezpiecznego zachowania się na śniegu i lodzie.

5.Zna sposoby radzenia sobie ze złością i zdenerwowaniem.

6.Dostrzega uroki zimy. Potrafi zorganizować sobie bezpiecznie i różnorodnie czas wolny.

7.Zna różne sposoby pożytecznego i bezpiecznego spędzania czasu wolnego.

  LUTY

Uczeń:

 1.Potrafi wymienić korzyści z czytania książek.

2.Wskazuje zagrożenia wynikające z niewłaściwego korzystania z Internetu.

3.Wie jak okazywać swoje uczucia i emocje.

4.Wie jak opiekować się zwierzętami  i ptakami zimą.

5.Zna różne gatunki zwierząt.

6.Wie jak zachować się w różnych sytuacjach życiowych.

7.Potrafi nazwać i okazać pozytywne uczucia.

MARZEC

Uczeń:

1. Okazuje szacunek  kobietom, rozumie znaczenie pracy kobiet.

2. Potrafi współpracować w grupie, utożsamia się z nią, czuje się odpowiedzialny.

3. Zna różne zawody.

4. Umie zaobserwować zmiany w przyrodzie zachodzące wiosną, zna i nazywa zwiastuny wiosny.

5. Zna zwyczaje, tradycje,  obrzędy i religijne znaczenie Świąt Wielkanocnych.

6. Potrafi wymienić więzi pokrewieństwa między kobietami  w swojej rodzinie.

  • Wie na czym polega tradycja topienia marzanny.

KWIECIEŃ

Uczeń: 

1.Obserwuje zmiany zachodzące w przyrodzie wiosną.

2.Wie jakie prace wykonujemy wiosną na działkach i ogródkach.

3.Potrafi wymienić zmiany w przyrodzie zachodzące wiosną.

4.Wie jak dbać o naszą planetę Ziemię.

5.Wie jak segregować śmieci i odpady.

6.Wie jakie znaczenie w życiu organizmów ma woda.

7.Potrafi współpracować w grupie z innymi dziećmi i podporządkować się wyznaczonym normom i poleceniom wychowawcy.

 MAJ

Uczeń:

1.Zna święta narodowe obchodzone w maju, zna historię flagi i godła Polski.

2.Chętnie czyta książki dla dzieci. Wie, jak powstaje książka.

3.Zna i chętnie czyta baśnie J. Ch. Andersena.

4.Wie, jakie kolory wpływają na nasze samopoczucie i nastrój.

        5.Potrafi wyrazić swoje uczucia rodzinne względem członków     rodziny .

        6.Zna święta narodowe obchodzone w maju, zna historię flagi i godła Polski.

7.Szanuje książki, wie jak zachować się w bibliotece.

CZERWIEC 

Uczeń:

1. Zna i chętnie śpiewa piosenki wakacyjne i turystyczne.

2. Wie, jak przygotować się do podróży i jak bezpiecznie spędzać wakacje.

3. Potrafi racjonalnie zaplanować sobie czas wolny.

4. Zna Prawa Dziecka, wie gdzie i do kogo zwrócić się w sytuacjach trudnych.

5. Zna ważne numery telefonów i wie, w jakich sytuacjach może z nich korzystać.

6. Zna i docenia rolę taty w rodzinie.

7. Wie, jaką rolę i jakie zadania spełnia Rzecznik Praw Dziecka.

8. Wie, jak posługiwać się mapą i globusem.

9. Zna ciekawe zakątki naszego kraju, warte obejrzenia.

10. Zna zasady udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.

11. Wie, jak bezpiecznie spędzić wakacje i jak rozsądnie korzystać z kąpieli słonecznych i wodnych.