PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ ŚWIETLICY SZKOLNEJ
w roku szkolnym 2022/2023
w Zespole Szkolno – Przedszkolnym
im. ks. Jana Twardowskiego w Sokolnikach
CELE I ZADANIA ZAJĘĆ DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZYCH
W ŚWIETLICY:
- Zapewnienie opieki dydaktyczno – wychowawczej dzieciom przychodzącym do świetlicy szkolnej.
- Integracja uczniów i wspieranie ich w kształtowaniu prawidłowych postaw społecznych.
- Zapoznanie wychowanków świetlicy z regulaminem świetlicy i zasadami zapewniającymi bezpieczne zabawy.
- Kształtowanie umiejętności racjonalnego pobytu
w świetlicy z wykorzystaniem czasu na naukę, zabawę oraz rozwijanie swoich zdolności i zainteresowań. - Przeciwdziałanie agresji w świetlicy i kształtowanie kulturalnych zachowań uczniów.
- Egzekwowanie praw i obowiązków ucznia zawartych
w regulaminie szkolnym, w regulaminie świetlicy oraz praw człowieka. - Uczenie uczniów zaradności i samodzielności.
Plan może ulegać pewnym modyfikacjom w zależności od aktualnych potrzeb szkoły oraz nieprzewidzianych sytuacji.
Przewidywane efekty podejmowanych działań podczas zajęć świetlicowych w kolejnych miesiącach :
WRZESIEŃ
Uczeń:
1.Zna i przestrzega regulamin zasad obowiązujących w świetlicy szkolnej, zna drogę ewakuacji oraz zna sygnały alarmowe.
2. Zna i przestrzega przepisy BHP podczas zajęć w świetlicy oraz zasady BHP zachowania się w drodze do i ze szkoły.
3. Potrafi nazwać swoje mocne strony.
4. Odróżnia zachowania pozytywne od negatywnych.
5. Zna pory roku i potrafi określić charakterystyczne cechy jesieni.
6. Rozpoznaje rodzaje liści i drzew.
7.Dba o swoje środowisko.
PAŹDZIERNIK
Uczeń:
- Potrafi zredagować i złożyć życzenia.
- Potrafi wymienić cechy prawdziwego przyjaciela.
- Zna tradycje szkoły i specyfikę pracy nauczyciela i innych pracowników szkoły.
- Wie jak opiekować się zwierzętami.
- Zna tradycje związane z obchodami Święta Zmarłych w Polsce i innych kulturach.
- Pamięta o swoich bliskich, zmarłych, kultywuje tradycję palenia zniczy na grobach bliskich.
- Dostrzega walory i uroki jesieni.
LISTOPAD
Uczeń:
1. Kultywuje tradycje związane z obchodami różnych świąt i uroczystości.
2. Zna symbole narodowe.
3. Zna zasady zdrowego odżywiania.
4.Zna historię i zabytki swojej małej Ojczyzny – Sokolnik.
5. Rozumie pojęcie tolerancji.
6.Zna i stosuje zwroty grzecznościowe.
7. Rozumie, jaki wpływ na zdrowie człowieka ma hałas.
8. Zna tradycje andrzejkowe i Katarzynek.
9.Rozumie potrzebę uprawiania sportu dla zdrowia.
GRUDZIEŃ
Uczeń:
1.Zna legendę o świętym Mikołaju.
2.Rozumie ideę pomagania potrzebującym.
3.Dba o estetykę prac technicznych i plastycznych.
4.Zna tradycje i zwyczaje związane ze świętami Bożego Narodzenia.
5.Potrafi precyzować swoje myśli na dany temat.
6.Potrafi prawidłowo zaadresować list i zredagować życzenia.
7.Umie wykonać ozdoby świąteczne, stosuje różne techniki i materiały.
8.Wie, jak należy opiekować się zwierzętami podczas zimy.
STYCZEŃ
Uczeń:
1.Zna nazwy miesięcy i pór roku.
2.Zna tradycje karnawałowe.
3.Potrafi docenić rolę dziadków w swoim życiu.
4.Zna zasady bezpiecznego zachowania się na śniegu i lodzie.
5.Zna sposoby radzenia sobie ze złością i zdenerwowaniem.
6.Dostrzega uroki zimy. Potrafi zorganizować sobie bezpiecznie i różnorodnie czas wolny.
7.Zna różne sposoby pożytecznego i bezpiecznego spędzania czasu wolnego.
LUTY
Uczeń:
1.Potrafi wymienić korzyści z czytania książek.
2.Wskazuje zagrożenia wynikające z niewłaściwego korzystania z Internetu.
3.Wie jak okazywać swoje uczucia i emocje.
4.Wie jak opiekować się zwierzętami i ptakami zimą.
5.Zna różne gatunki zwierząt.
6.Wie jak zachować się w różnych sytuacjach życiowych.
7.Potrafi nazwać i okazać pozytywne uczucia.
MARZEC
Uczeń:
1. Okazuje szacunek kobietom, rozumie znaczenie pracy kobiet.
2. Potrafi współpracować w grupie, utożsamia się z nią, czuje się odpowiedzialny.
3. Zna różne zawody.
4. Umie zaobserwować zmiany w przyrodzie zachodzące wiosną, zna i nazywa zwiastuny wiosny.
5. Zna zwyczaje, tradycje, obrzędy i religijne znaczenie Świąt Wielkanocnych.
6. Potrafi wymienić więzi pokrewieństwa między kobietami w swojej rodzinie.
7. Wie na czym polega tradycja topienia marzanny.
KWIECIEŃ
Uczeń:
1.Obserwuje zmiany zachodzące w przyrodzie wiosną.
2.Wie jakie prace wykonujemy wiosną na działkach i ogródkach.
3.Potrafi wymienić zmiany w przyrodzie zachodzące wiosną.
4.Wie jak dbać o naszą planetę Ziemię.
5.Wie jak segregować śmieci i odpady.
6.Wie jakie znaczenie w życiu organizmów ma woda.
7.Potrafi współpracować w grupie z innymi dziećmi i podporządkować się wyznaczonym normom i poleceniom wychowawcy.
MAJ
Uczeń:
1.Zna święta narodowe obchodzone w maju, zna historię flagi i godła Polski.
2.Chętnie czyta książki dla dzieci. Wie, jak powstaje książka.
3.Zna i chętnie czyta baśnie J. Ch. Andersena.
4.Wie, jakie kolory wpływają na nasze samopoczucie i nastrój.
5.Potrafi wyrazić swoje uczucia rodzinne względem członków rodziny .
6.Zna święta narodowe obchodzone w maju, zna historię flagi i godła Polski.
7.Szanuje książki, wie jak zachować się w bibliotece.
CZERWIEC
Uczeń:
1. Zna i chętnie śpiewa piosenki wakacyjne i turystyczne.
2. Wie, jak przygotować się do podróży i jak bezpiecznie spędzać wakacje.
3. Potrafi racjonalnie zaplanować sobie czas wolny.
4. Zna Prawa Dziecka, wie gdzie i do kogo zwrócić się w sytuacjach trudnych.
5. Zna ważne numery telefonów i wie, w jakich sytuacjach może z nich korzystać.
6. Zna i docenia rolę taty w rodzinie.
7. Wie, jaką rolę i jakie zadania spełnia Rzecznik Praw Dziecka.
8. Wie, jak posługiwać się mapą i globusem.
9. Zna ciekawe zakątki naszego kraju, warte obejrzenia.
10. Zna zasady udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.
11. Wie, jak bezpiecznie spędzić wakacje i jak rozsądnie korzystać z kąpieli słonecznych i wodnych.